💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت سیصد و بیست و ششم 💠جمله ای از امام زین العابدین (ع) است که در مناجات خودش به خدا خطاب می‌کند، در صحیفه سجادیه دعای سیزده؛ «لَا تُبَدِّلُ‌ حِكْمَتَهُ‌ الْوَسَائِلُ» ای خدایی که این مباحث حکمت تو ‌را دگرگون نمی کند. حالا هر وسیله ای حتی دعا باشد هر چیزی می خواهد باشد، این مباحث وسیله ها و توسلات و ‌دعاها و اینها.. حکمت تو را دگرگون نمی ‌کند. 📚ما در معارف مان یک بحثی را داریم به نام الحاح در دعا، یعنی اصرار کنید تا خدا به شما بدهد و از آنطرف هم می‌خوانید به ضررت هست اصرار نکن، اینها تناقض هست❓نه. از یکطرف در دعا می گوید اصرار کن. از یکطرف خدا هم می گوید برای من مصلحت اندیشی نکنید، هر چه می خواهی تکرار بکن، خسته نمی شوم (خستگی ناپذیر است) اما مصلحت تو ‌را بهتر از تو می ‌دانم. 👈گاهی بنده در اصرار خودش لحن مصلحت اندیشی را هم بکار می برد، و گاهی حتی ممکن است به خدا اعتراض هم بکند. عبد چنین حالتی پیدا می کند و به اصطلاح می گوید خدایا مگر از تو کم می شود این را به من بدهی.. ❌این غلط بود، درستش چی هست؟ اصرار و الحاح باید اینطوری باشد که اصرار بکن، ولی در همان اصرارت بگو خدایا اگر مصلحت ما هست این را به ما بده. اگر مصلحتت هست به ما بده. ✅پس اصرار در دعا چیز بدی نیست، اتفاقا در دعاها از ما خواستن اصرار کنید. امام باقر (ع) می گویند بعضی از دعاها دعاهایی هست که جز با اصرار خدا به شما نمی دهد.‌ متوجه هستید! دعای خیر منظور امام باقر بود، دعای شر که منظورشان نبود. ✅ولی اصرار به معنای اعتراض نیست، که خدایا بده، مگر نداری و ... اصرار بکن بگو خدایا مصلحت من هست این را به من بده. اینجا خدا به تعبیر آیت الله مجتبی تهرانی لذت می برد و می گوید عجب آدم فهمیده‌ای هست برای من تعیین و تکلیف نمی کند. اینجا خدا از چنین بنده ای خوشش می‌ آید. 👌هر چقدر فهم بنده بالاتر برود، معرفتش نسبت به خدا بالاتر برود قطعا خدای متعال هم از آن بنده بیشتر خوشش می آید بدون هیچ شک و تردیدی. ⭕️اما اگر بخواهی برای خدا تعیین و تکلیف بکنی در اینجا حکمت خدا اقتضا می کند (بعضی موارد، نه همیشه) آن حاجتی که به ضرر تو ‌هست را به تو بدهد تا بعدا ضررش را بفهمی و بدانی برای خدا نباید تعیین و تکلیف بکنی. 👥دیگران اصرار می کنند و دعایشان مستجاب می شود، اما برای شخصی که تعیین و‌ تکلیف مشخص می کند حکمت اقتضا می کند که حکمت را خدا نشانش بدهد، نشان بدهد چرا به تو ندادم. اما از آن طرف هم ممکن است بعضی موقع‌ها اجابت نکند و‌ حکمتش را به آن طرف بفهماند. 🔰پس گاهی با دادن آن حاجت بد حکمت را به طرف می فهماند. 🔰گاهی حاجت بد را نمی دهد اما یکجوری دیگری حکمت را به آن طرف می‌فهماند که این به ضرر تو‌ بود‌. ⚠️⚠️پس نکته مهم این شد اصرار بکنیم اما اصرار همراه با تعیین و ‌تکلیف نباشد. مهم همین است که برای خدا تعیین و تکلیف نکنیم، این منافات با اصرار کردن ندارد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (111) 🎤استاد احسان عبادی 326 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ____________________ @marefatemahdavi