☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد درباره حدیث امام رضا (علیه الاسلام) بیشتر توضیح بدهید کی آزمایش میشویم و این آزمایش کی تمام میشود. استاد از نظر من الان من ۷ساله امتحان میشم آزمایش همان امتحان. امام رضا(علیه‌الاسلام): آن چه انتظار می‌کشید (ظهور) واقع نمی‌شود جز هنگامی که در بوته آزمایش قرار بگیرید و شناخته شوید و از شما جز تعدادی اندک بر اعتقاد خود باقی نباشند. ارشاد مفید، صفحه ۳۶۰ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 📜اینکه امام رضا (ع) در حدیث بحث آزمایش را مطرح می کند.. بله، امثال این احادیث از امام رضا (ع) در کتاب کمال الدین شیخ صدوق، ج2، باب احادیث امام رضا هست. آنجا امام رضا بحث آزمایشات را مطرح می کند، از خود امام صادق (ع) هم احادیث آزمایشات را داریم. این آزمایشات در زمان غیبت هست. 👌🏻آزمایش بستگی به درجه ی آن فرد دارد! هرچه مقام معنوی یک انسان بالاتر می رود آزمایشات آن انسان هم سختر می شود، مثلا شما می بینید کسی مثل حضرت ابراهیم را با قربانی کردن فرزند آزمایش می کند. افرادی مثل ما را خدا با موقعیت های گناه آزمایش می کند. 👈🏻موقعیت های گناهی پیش می آورد. مثلا طرف از نگاه حرام توبه می کند چهار، پنج رو بعد خدا یک موقعیتی برای این طرف پیش می آورد، مثلا چند نفر نامحرم با صورت های خیلی آرایش کرده دارند رد می شوند. آنجا خدا دارد طرف را آزمایش می کند. پس نمی توانیم بگوییم همه ی آزمایش ها منظور بلا است. نه! ممکن است با چیزهای دیگر خدا آزمایش کند. ⏰مثلا نماز اول وقت، اذان دارد صدا می‌کند، یک کار بسیار مهمی مثل خدمت به خلق پیش می آید، شما آنجا اجازه داری خدمت به خلقت را انجام بدهی و نمازت را نیم ساعت دیرتر بخوانی. اینجا این اجازه را دادند. این طور جاها بگوید نه آی مردم شما نیم ساعت معطل باشید من نماز را بخوانم بعدا.. نه! این طور جاها میدان آزمایش است. پس آزمایش فقط به معنای سختی نیست، خدا با سختی فقط انسانها را آزمایش نمی کند، موارد دیگر هم هست که خدا این آزمایشات را پیش می آورد. ❓بعد اینکه می گویید خدا چه قدر ما را آزمایش می کند.. 📌بزرگواران محترم تمام دنیا محل آزمایش است. «لَنَبْلُوَنَّکُمْ» این (لَ) حرف تأکید است، این «لَنَبْلُوَنَّکُمْ» فعل مضارع است، فعل مضارع آنهایی که عربی بلد هستند معنای استمرار می دهد. یعنی این آزمایشات ما استمرار دارد این طور نیست خدا مثلا دو سال من را آزمایش بکند بعد من را رها کند و بگوید خُب، تو دیگر آزمایش را پس دادی، بیا این مدرک را بگیر، تو دیگر مسلمان شدی، دیگر آزمایش.. نه امتحان هست. امتحان های الهی همیشه هست، به همین خاطر نمی توانیم بگوییم خدا چه قدر دارد من را آزمایش می کند. 📌نکته دوم؛ بعضی موقع این بلاهایی که سر ما می‌آید اصلا آزمایش نیست. بلاهایی که به خاطر گناهان ما دارد سر می زند، این را هم باید در نظر بگیریم. بعضی جاها گناهانی داشتیم خدا لطفش را نصیب ما می کند که در همین دنیا دارد بلاها را بر ما می آورد که دیگر کار به آتش آخرت نرسد. یقینا ما با بلاهای در دنیا کفاره گناهانمان را بدهیم، به مراتب بهتر است بخواهیم در عذاب قبر یا چه می دانم در آتش قیامت. آتش قیامت را چه کسی می خواهد تحمل کند؟؟ در این دنیا مثلا دستمان بشکند خدای ناکرده براساس تصادف یا چیزی.. خُب، تحملش راحت تر است تا اینکه آتش قیامت بخواهیم.. ♨️پس همه بلاها هم آزمایش نیست! بعضی ها کفاره گناهان ماست. کلا خدا بلا را چند نوع می آورد؛ 1- برای آزمایش 2- برای کفاره گناهان 3- برای بالا بردن صبر طرف. 📚ما روایت داریم، حالا روایت است یا کلام بزرگان این را من تردید دارم فکر کنم از شهید دستغیب.. صوت سخنرانی اش را داشتم یکسری گوش می کردم ایشان می فرمایند؛ یک موقع عزیزی از یک خانواده ای عزیزش را از دست می دهد، خدا این مصیبت را برای طرف آورده، می شود دو جور بهره برداری کرد 👈🏻یا من بر این مصیبت صبر کنم، زیاد جزع و فزع نکنم، چون اصلا مکروه است انسان به خاطر کسی که می میرد جزع و فزع بیش از حد بکند، مویش را بکند، بدنش را.. از این کارهایی که بعضی ها می کنند. طبق روایات مکروه است و حتی کفاره دارد. در بحث فقه باب کفارات، یک قسم کفاره برای کسانی است که در مراسم مصیبت خودشان را می زنند یا به خودشان آسیب می رسانند. می توانیم با این کارها اجر مصیبت خودمان را کم کنیم. 👈🏻یا می توانیم با صبر کردن اجر مصیبتمان را زیاد کنیم. پس اینها را هم در نظر بگیرید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi