نجوا (واحد سیاسی موسسه مصاف)
📌مصاحبه‌اختصاصی‌ واحد سیاسی(نجوا) 🔹خانم نعیمه اسلاملو (کارشناس، نویسنده و پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب
📌تمرکز بر فسادآفرین‌ها و آزمایشی بودن از نکات مثبت قانون جدید حجاب است 🔹️پژوهشگر حوزه حجاب: آزمایشی بودن قانون حجاب و گرفتن بازخورد برای رفع ایرادات آن، نکته مثبتی است. 🔹️در روزهای اخیر قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» پس از چندین رفت و برگشت‌ بین مجلس و شورای نگهبان به سرانجام رسید و جنجال‌های زیادی را برپا کرده است. نجوا به سراغ خانم نعیمه اسلاملو، نویسنده و پژوهشگر حوزه حجاب رفته تا نظر او را در این‌باره بشنود. ✍️نجوا: تحلیل و ارزیابی کلی خودتان را از قانون حجاب بفرمایید. 🔹️به نظر بنده به عنوان کسی که از سال ۱۳۸۳ در حوزه زنان با تمرکز بر موضوع عفاف و حجاب پژوهش و فعالیت داشتم، اگر در کنار فعالیت کنشگران عرصه فرهنگی قانون کامل و جامعی نباشد، تمامی زحمات به هدر می‌رود. در بین قوانینی که در حوزه حجاب داشتیم، قانون ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی از قوانین خوبی بوده که وظایف همه نهادها را مشخص و تمرکزش بر عرصه فرهنگی بوده اما مشکل آن عدم ضمانت اجرا و مدیریت ترک فعل مسئولین است. 🔹️این نویسنده ادامه داد: قانون اخیر مجلس تمام مزایای قانون ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد؛ تمام نهادها را به انجام کارهای فرهنگی و جهاد تبیین موظف کرده است و ۸۰ درصد متن قانون نیز انجام فعالیت‌های فرهنگی است. تنها صفحات آخر قانون به این پرسش پاسخ می‌دهد که اگر متولیان امر فرهنگی کار خود را درست انجام ندادند تکلیف چیست؟ 🔹️اسلاملو افزود: از دیگر نکات مثبت قانون جدید حجاب، تمرکز بر فساد آفرین‌هاست و نه قربانی‌ها که دختران جوان و نوجوان ما هستند. فساد آفرین‌ها، پلتفرم‌ها و همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همچنین سلبریتی‌هایی هستند که برای منافع و درآمد خودشان فرهنگ ‌بی‌حیایی را در جامعه رواج می‌دهند. امروز دختر نوجوان ما سوال می‌کند اگر مدیر و معلم مدرسه می‌توانند با ناخن و مژه کاشته و مانتو جلو باز به مدرسه بیایند، چرا من نتوانم بدون روسری باشم؟ 🔹️این پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب تاکید داشت: تمرکز اصلی که ما به آن نیاز داریم در این قانون لحاظ شده است. مواجهه تن به تن با مردم در کف خیابان که در طرح نور و گشت ارشاد اجرا شد، دیگر نیست. مردم پرسش می‌کردند که چگونه کارمندان جمهوری اسلامی در بانک‌ها و ادارات و بیمارستان‌ها حجاب را رعایت نمی‌کنند، اما افراد عادی باید به آن‌ پایبند باشند؟ ✍️نجوا: درخصوص مجازات؛ گفته می‌شود که کار‌های فرهنگی آمده در قانون و به نتیجه رسیدن آن زمانبر است اما مجازات‌ها آنی است. نظر شما چیست؟ 🔹️اسلاملو: طبیعتاً خصلت کار فرهنگی زمانبر بودن آن است. قانون باید به عنوان روش کوتاه مدت جامعه را مدیریت کند تا کار فرهنگی به نتیجه برسد. 🔹️این نویسنده عرصه حجاب تاکید کرد که هیچ ارزش اجتماعی به تنهایی با کار فرهنگی ایجاد نمی‌شود‌. برای مثال در زمان کرونا کارهای فرهنگی زیادی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شد اما به محض سست شدن قوانین میزان مرگ و میر افزایش پیدا می‌کرد و بالعکس. ✍️نجوا:مجازات اصلی به شکل مالی است؛ این مسئله که زد و خورد در جامعه را پایان می‌دهد و یا اینکه مالی بودن آن باعث می‌شود افراد مرفه بتوانند آن را بخرند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 🔹️اسلاملو اظهار کرد: مجازات اصلی مالی نیست. هنگامی که ۸۰ درصد کار فرهنگی را برای مواجهه با این موضوع در نظر گرفتیم حالا باید برای برخورد با موضوعی که خلاف قانون خدا، خلاف یافته‌های علمی جدید، خلاف قانون کشور و عقل است، شیوه‌ای را انتخاب کنیم. ساده‌ترین راه، شیوه مالی است و بعد محدودیت‌ها و محرومیت‌ها و یا حبس است. بنابراین مجازات مالی، مجازات اولی و ابتدایی است و این‌گونه نیست که افرادی که توانایی مالی دارند بتوانند آن را بخرند و اینگونه مجازات‌ها برای بار اول و دوم است. ✍️نجوا: میزان اجرای واقعی این قانون را چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید؟ 🔹️پژوهشگر حوزه زنان پاسخ داد: بستگی به اراده مسئولین دارد. ما نیاز به یک قانون جامع و کامل داشتیم، که امروز وجود دارد. فارغ از اراده مسئولین، تا پیش از این پشتیبانی برای شهروندان دغدغه‌مند وجود نداشت که با استناد به آن مطالبه‌گری کنند چرا که ممکن بود فردی بگوید که بی‌دین است اما امروز این قانون، سند و مرجع برای فعالان تربیتی جهت مطالبه است. برای مثال اگر در بیمارستانی به این موضوع بی‌توجهی بود شهروندان می‌توانند به رئیس بیمارستان مراجعه کنند و بگویند که بر اساس قانون، وی مسئولیت دارد؛ اگر تخطی کند با مجازات روبرو می‌شود.