🕋 امروز سه شنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱👈 و روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ 🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇 🕋 یا ارحم الراحمین 🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه رمضان 🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌 ✍آیات برگزیده جزء23قران کریم🕋 👈أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ ..(60) وَ أَنِ اعْبُدُونىِ ...(61- یس) اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم که شیطان را بندگى نکنید که او براى شما دشمن آشکارى است؟ و گفتم که مرا بندگى کنید که این، راه مستقیم است. علت این که خداوند مجرمین را به عنوان بنى آدم خطاب کرده این است که دشمنى شیطان با این عده که باعث هلاکت اینها شد به این دلیل بوده که آنها فرزندان آدم بودند. و این دشمنى در روز اول آن جا بروز کرد که مامور به سجده بر آدم شد و زیر بار نرفت و استکبار کرد. نتیجه‏اش هم این شد که از درگاه خدا رانده شد و از آن روز با فرزندان آدم(ع) نیز دشمن گردید و همه را تهدید کرد. اما اینکه ما کی و کجا این عهد را با خدا بستیم مفسران نظرات گوناگون داده اند که به نظر می رسد این عهد همان عهدی است که در عالم فطرت بین انسان و خدای او منعقد شد و اگر روی آن را با غبار غفلت و معصیت نپوشانده باشد هر لحظه که به آن توجه کند به یاد آن عهد می افتد. 👈الْیَوْمَ نخَْتِمُ عَلىَ ...65- یس) امروز بر دهان‏هایشان مُهر سکوت می زنیم و دست‏هایشان با ما سخن میگویند و پاهایشان به اعمالى که همواره مرتکب میشدند، گواهى میدهند. براساس این آیه،دست و پای مجرمین به آن گناهانی که با آن انجام داده‏ اند شهادت میدهند؛ مثلا دستها به آن گناهانى شهادت میدهد که صاحب دست به وسیله آن‏ مرتکب شده؛ مانند سیلیهایى که به ناحق به مردم زده، اموالى که به ناحق تصرف کرده، نوشته هایی که به ناحق نوشته و امثال آن و پاها نیز به آن گناهانى شهادت میدهند که صاحبشان با آنها انجام داده؛ مانند قدم‏هایى که به سوى مجلس گناه و برای انجام معصیت، خیانت، ظلم، فتنه‏انگیزى و امثال آن برداشته است. 👈لِّیُنذِرَ مَن کاَنَ ...(70- یس) از تقابلی که در این آیه بین «حیّ؛ زنده» و «کافر» وجود دارد معلوم می شود که این عبارت در واقع این بوده این بوده: قرآن مومن را چون زنده است از نافرمانی و عذاب الهی هشدار می دهد ولی برای کافر که مرده است اثری ندارد و عذاب در انتظار اوست. این همان حیات و مرگ معنوى است که از مرگ و حیات ظاهرى به مراتب برتر و فراتر است و آثار آن گسترده‏تر و وسیعتر. این حیات و زندگى مختص انسانی است که به معنى «نفس کشیدن» و «غذا خوردن» و «راه رفتن» نیست؛ زیرا اینها اموری اند که در همه حیوانات یافت می شوند. حیات انسانى شکوفا شدن گلهاى عقل و خرد و ملکات برجسته در روح انسان و تقوى و ایثار و فداکارى و تسلط بر نفس و فضیلت و اخلاق است، 👈 إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ ..(26- ص) بى‏تردید کسانى که از راه خدا منحرف مى‏شوند، چون روز حساب را فراموش کرده‏ اند، عذابى سخت دارند. بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشکارى است. از امیرالمؤمنین على ع: «اى مردم! وحشتناکترین چیزى که از ناحیه آن بر شما مى‏ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى‏دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» 👈وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ ..(27) أَمْ نجَْعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ ...(28- ص) و ما آسمان و زمین و آنچه را که میان آنهاست، بیهوده نیافریده‏ایم؛ این پندار کافران است. پس واى بر آنان که منکر آتش دوزخند. آیا کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند مانند مفسدان در زمین قرار مى‏دهیم یا پرهیزکاران را چون بدکاران؟! اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت. اینکه موجوداتی خلق شوند و از عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ این یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت الهی از چنین بیهوده کاری مبراست. اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود آنگاه کسی که در این دنیا بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست. 👈قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا ...(75) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ..(76) قَالَ فَاخْرُجْ ..(77) وَ إِنَّ عَلَیْکَ ..(78- ص) خداوند فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى که من آفریدم سجده نکنی؟ تکبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى که فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا که مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائکه، از آسمان برین، 👈 ادامه .. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar