🟢
امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بیحیایی زنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین عوامل «بیعفتی» و بیحیایی زنان و دختران، «بیغیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بیحیایی و برهنگی و بیعفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان میستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزشها» را از مردان گرفتند، به راحتی میتوانند بیعفتی و بیحیایی در زنان را رواج دهند.
🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرتزدایی» از مردان و پسران را مطرح میکند:
«يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان میکند:
«وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴)
🔻به همین دلیل است که
#امیرمؤمنان علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت نمیورزید؟ چرا اجازه میدهید زنان و دخترانتان چنین کنند؟!
«
يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيدهام كه زنان شما در راهها با مردان برخورد مىكنند (به يك ديگر شانه مىزنند) آيا خجالت نمىكشيد؟»
براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند:
«
أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمىكنيد و به غيرت نمىآييد كه زنان شما به بازارها مىروند و با مردهاى كفّار شانه به هم مىزنند و مزاحمت ايجاد مىكنند.»
🔸خدا رحمت کند
#شهید_مطهری را چه زیبا رابطه بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان را تشریح کردهاند:
«اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمىتواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود، ... قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاك را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاكها سراغ پاكها مىروند و ناپاكها سراغ ناپاكها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳)
▶️
@Masjed_ui