حضور مردم در انتخابات و توجه به امانت و امانتداری ¤ علی شیرازی انتخابات میدان امانت و امانتداری است. آرای مردم امانت است. خوب رأی‌ دادن حفظ امانت است. درست کسی را برگزیدن، توجه به امانت است. صندوق انتخابات، امانت است. مجلس شورای اسلامی امانت است. صندلی مجلس امانت است. چهار سال نمایندگی امانت است. حفظ آرای مردم، پاسداشت امانت است. خداوند حکیم در آیه ۵۸ سوره نساء می فرماید: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُم‏؛خدا امر کرده، ان تودوا الامانات؛ که امانات را «إِلى‏ أَهْلِها» به اهلش بدهید. يكى از مهم‌ترين ارزش‌هاى عام و كلى كه هيچ استثنايى براى آن ذكر نشده است، «‌امانتدارى‌» مى‌باشد. اگر كسى چيزى رابه امانت نزد شما سپرد و شما آن امانت را پذيرفتيد، در هر شرايطى بايد از آن مراقبت كنيد تا آن را به صاحبش و اهلش بدهيد. امانت‌گذار هر كه باشد و آن امانت هر چه باشد، نبايد تأثيرى در تعهد شخص امين داشته باشد. هيچ شرطى براى امانتدارى وجود ندارد؛ زمان، مكان، شىء به امانت سپرده شده، شخص امانتدار و شخص امانت‌گذار هيچ خصوصيتى ندارند. در هر كجا و هر زمانى كه باشد، بدون هيچ قيد و شرطى بايد اداى امانت نمود. امانتدارى، از ارزش اخلاقی ثابتى برخوردار است و هرگز از آن ارزش جدا نمى‌شود و هيچ عاملى نمى‌تواند آن را از جايگاه ارزشى خاص خود جدا كند. امانت را باید به صاحب و اهلش تحویل داد. در نظام دینی، پست و مقام و نمایندگی هم امانت است. پست‌ها را باید به اهلش سپرد. اهلش هم هرکسی نیست. هر انسانی اهلیت یک چیزی را دارد. ممکن است یک کسی به درد یک کاری بخورد، ولی به درد کار نمایندگی نخورد. خدای واحد حکیم در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء فرموده است: أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ - بندگان شایسته ام وارث (حکومت بر) زمین خواهند شد. سنت الهی آن است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند. کسانی که صلاحیت داشته باشند. صالح و اصلح باشند. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را باید داشته باشند. امام خامنه ای می فرمایند: راه حل مشکلات، انتخاب درست است. کلید خوشبختی و سعادت مردم، روی کار آمدن افراد لایق و شایسته و انسان های متعبد،‌ متعهد، متقی، کاردان و کارآمد است. بر سر کار بودن افراد با ایمان، خداباور، قیامت باور، اسلام باور و امانت دار است. اموال، ثروت‌ها، پست‌ها، مسئولیت‌ها، سرمایه‌های انسانی، فرهنگ‌ها و میراث‌های تاریخی، همه امانت‌های الهی است که به دست افراد مختلف در اجتماع سپرده می‌شود، و همه موظف‌اند که در حفظ این امانات و تسلیم کردن آن به صاحبان اصلی آن بکوشند، و به هیچ وجه در این امانت‌ها خیانت نشود. فرمان رد کردن امانت به اهل، شامل تمام امانت‌ها می‌شود. هم امانت‌های مالی را دربر می‌گیرد و هم امانت‌های معنوی را شامل می‌شود. هم امانت های حاکمیتی و انتخاباتی را در بر می گیرد. طبق این فرمان همه مردم باید امانت ها را به صاحبانش برگردانند، و از همه مهم‌تر این‌که افراد جامعه باید نمایندگی مجلس را که امانت الهی است به دست اهل آن بسپارند. مردم و حاکمان وظیفه دارند پست‌های مهم حکومتی را به دست افراد صالح و شایسته واگذار کنند و به امانت‌ها خیانت نشود. امانت‌داری مایه حیات و قوام جامعه است و بدون آن هیچ چیزی مسیر عادی و درست خود را طی نمی‌کند. حضرت امام علی (ع) می‌فرمایند: الأمانات نظاما - جامعه اسلامی با ادای امانت به سامان می‌رسد. امام سجاد (ع) هم می فرمایند: لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَه‌ - کسی که امانت‌دار نیست، دین‌دار نیست. دینداری، وصل به امانت است. سامان یافتن حکومت، وصل به امانت است. حفظ حاکمیت با امانتداری ممکن می شود. بزرگان دین، سه نوع امانت را برمی شمرند: ۱. ميان انسان و خدا؛ تکلیفی كه برای انسان تعيين شده است. ۲. ميان انسان و ديگران؛ حق و مال و رای و اسرار ديگران نزد انسان. ۳. ميان انسان و خودش؛ علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانت اند. تکلیف ما در انتخابات، انتخاب اصلح است. حق رای داریم، ولی باید به انسان شایسته رای بدهیم. قدرت انتخاب داریم، لکن باید درست رای داد. هر امانتى صاحبى دارد و هركس لياقت و استعداد كار و مقامى را دارد. باید امور و مقام را به کاردان با تقوا و متعهد و متعبد سپرد.‌ سپردن امانت به اهل آن و به انسان با ایمان و متدین و شایسته، از مصادیق عمل صالح و از نشانه های دینداری است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می فرمایند: امروز اسلام به دست ما سپرده شده است و از ما امانتداریش را می خواهند. اگر ما امروز به این گروه هایی که مخالف با اسلام هستند و با اسم اسلام پیش ما نفوذ دارند می کنند، اگر امروز گول بخوریم از اینها، یا خدای نخواسته دنبال اینها