🟢 فقر گزینی باید توجه داشت که فقر از روی سستی و بی عملی فضیلت نیست اما فقر به این معنی که شخص با اینکه ایجاد ثروت میکند و افراد زیادی را به نان و نوایی میرساند اما خود زندگی ساده، زاهدانه و فقیرانه را انتخاب میکند بلاشک یک ارزش محسوب می شود هدف امام امیر مؤمنان(ع) از فقر گزینی، عیب‌ناک شمردن ارزش‌هاى اشرافى و مقیاس‌هاى استکبارى که بر جامعه جاهلى آن عصر حکومت داشت و رسوب‌هاى آن در جان کسانى از مردمان صدر اسلام هنوز بر جاى مانده بود ، بوده است آن حضرت مى‏‌خواست آنها را از میان بردارد. و فلسفه سخت گیری و ایجاد محدودیت مالی به خود و خانواده در دوران چهارساله حکومت در کلام آن حضرت بیان شده است؛ «إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ...أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِي بِأَنْ يُقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَا أُشَارِكَهُمْ فِي مَكَارِهِ الدَّهْرِ أَوْ أَكُونَ أُسْوَةً لَهُمْ فِي جُشُوبَةِ الْعَيْشِ فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ الطَّيِّبَاتِ كَالْبَهِيمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا» بدان كه پيشواى شما از دنياى خود بدو كهنه جامه و از خوراكش بدو قرص نان اكتفاء كرده است...  آيا قناعت مي كنم كه بمن بگويند زمامدار و سردار مؤمنين در حاليكه به سختيهاى روزگار با آنان همدرد نبوده يا در تلخكامى جلو ايشان نباشم پس مرا نيافريده اند كه خوردن طعامهاى نيكو (از نيكبختى جاويد) بازم دارد مانند چهار پاى بسته شده كه انديشه اش علف آنست.(۴) 🟢 تواضع و ساده زیستی حضرت علي (ع) خصلت تواضع و ساده زیستی را در حدّ اعلي در همه ابعاد زندگيش رعايت مي كرد. او در اوج قدرت نه تنها برای خود تشریفات شاهانه برقرار نکرد بلکه زندگی ش ساده تر از قبل شد. او آن قدر فروتن و خاكي بود كه پيامبر(ص) او را ابوتراب خواند. ➖امیرالمومنین (ع) نیز همانند پیامبر متواضعانه زندگى مى کرد . ابن عباس مى گوید : روزى بر حضرت وارد شدم ، دیدم کفش خود را وصله مى زند ، گفتم : این کفش ارزش وصله زدن ندارد! . فرمود : به خدا سوگند این کفش از دنیاى شما ، نزد من محبوب تر است از این که دنیا را به دست آورم و حقّى را پایمال کنم ; من دوست دارم این کفش را وصله بزنم و این کار را بر خود عیب و عار نمى دانم و علاقه دارم اگر حکومتى در اختیارم باشد به وسیله آن حق را برپا کنم و رسم باطل را براندازم . ابن عباس در ادامه گفتارش مى گوید : على (ع)لباسش را هم خود وصله مى زد و بر عادى ترین مرکب سوار مى شد. 🟢سعی در هدایت مخالفان خوارج و اهل نهروان از معاندان و مخالفان جدی حضرت علی (ع) بودند که با روش‌های گوناگون با آن حضرت مخالفت می‌نمودند؛ ولی امام علی(ع) در تعلیم و هدایت و آگاه سازی آن‌ها کوتاهی نکرد و همواره سعی در هدایت آنان داشت. به یک نمونه از سخنان آن حضرت وقتی که از تعلل شان در جنگ اعتراض میکردند توجه کنید؛ «فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ یَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِی طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِیَ بِی وَ تَعْشُوَ إِلى ضَوْئِی؛ هر روزى که جنگ را تأخیر انداختم، هیچ دلیلى نداشت جز این که امید داشتم کسانى هدایت شوند و از تاریکى‌ها به سوى نور حرکت کنند. اینان در شب تاریک گیر کرده‌اند و گمراه هستند؛ امید من این است که بتوانند در این تاریکى، نور حق را بشناسند.(۵) 🟢عفو و گذشت حضرت على مى‌فرمایند:«إِذا قَدَرْتَ عَلى‌ عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَهِ عَلَیْهِ‌ هنگامى که بر دشمنت پیروز شدى عفو را شکرانه این پیروزى قرار ده».(۶) و مى‌فرمایند: «عاتِبْ أَخَاکَ بِالْإِحْسانِ إلَیْهِ وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَیْهِ‌؛ برادرت را در برابر کار خلافى که انجام داده است به وسیله نیکى سرزنش کن، و شر او را از طریق انعام و احسان به او برگردان»(۷) ➖ ابن ملجم که از او به «أَشْقَى الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین». تعبیر شده از کارش پشیمان نبود گفت: هزار درهم دادم شمشیر خریدم هزار درهم سم به شمشیرم زدم آن چنان ضربتی به علی زدم که اگر بر مردم روی زمین تقسیم بشود همه را از بین می برد که دیگر بعد از این ضربت حضرت نتوانستند از جا برخیزند. ولی حضرت امیر که جان عالم به فدایش، همه اش سفارش ابن ملجم را می کردند مثل این که یک ذره کینه در دل حضرت نیست. سفارش می کردند که آب و غذای خوب بدهید شیر بدهید. به امام حسن فرمودند: فرزندم از همان غذایی که خودت می خوری به او بده. 🌺شعر می زنـد پـس لـب او کـاسـه شـیر     مـی کـنـد چشم اشـارت به اسیـر چه اسیری که همان قاتل اوست توخدایی مگراین دشمن دوست در جـهانی همه شور و همه شر     هـا  عـلـی  بـشـر کـیـف  بـشـر ربـه  فـیـه  تـجـلـی  و  ظـهــر شب روان  مست  تجلی توعلی جان عالم به فدای تو علی 🔻 ادامه دارد 👇👇 https://eitaa.com/masjedolaghsa