ادامه .... اما در پاسخ پرسش عرض میکنم: یک: قران کریم از نظام تکوین به زیبایی یاد می¬کند: «الذی احسن کل شیئ خلقه» (7 سجده)، (50 طه): «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى.»، (سوره دخان ایه 4): «فیها کل امر حکیم.» و... از نمونه های بارز خلقت بحث زوجیت است. البته در همه موجودات ساری و جاری است ولی در مورد انسان امتیازاتی دارد. «و من کل شیئ خلقنا زوجین.» و ایات دیگری که در این زمینه داریم یعنی حکمت اقتضا میکند که در بین همه موجودات و بالخصوص انسانها هم برای تکثیر نسل و مهمتر در انسان برای تکمیل افرینش و ارامش انسانها بحث خلقت زوجین مطرح میشود. وقتی این زن و مرد در بین تفاوتهایی که دارند، اشتراکاتی دارند و هر دو دارای هویت انسانی هستند، تکمیل یکدیگر میکنند برای رسیدن به ان خلقت زیبای الهی. مرحوم صدوق که مشی او، مشی اعتماد به احادیث است در اکمال الدین ص 118 به مناسبتی میگوید «و العقول تشهد ان التکلیف مالایطاق فاسد و التغریر بالنفس قبیح» عقل گواهی میدهد به اینکه هرگونه تکلیف به ما لایطاق باطل و فاسد است. ایشان با بررسی به آیات و سیره عقلا به طور مجموعه بیان داشتند که: اگر در آن زوجیت ( مذکر و مونث بودن) که جلوه زیبای خلقت انسان است، بدون جهت تغییری همراه با تغریر به نفس و در معرض از بین رفتن قوا و توان قرار گرفتید، عقل چنین چیزی را مذمت میکند. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما