بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مريم آیه 41 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً ترجمه : و در اين كتاب، ابراهيم را ياد كن، كه او پيامبرى راستگو و راست كردار بود. نکته ها: كلمه ى «صِدّيق» هم به كسى گفته مى شود كه حقّ را بسيار تصديق مى كند و هم به كسى كه تمام گفتار و رفتارش بر اساس صداقت است. هر چه مى گويد عمل مى كند و هر چه عمل مى كند مى گويد. پیام‌ها : - ياد مردان خدا را زنده نگه داريم. «واذكُر» - توجّه به كمالات ديگران و تجليل از بزرگان، يكى از شيوه هاى تربيت است «واذكر» - صداقت، شرط نبوّت است. «صديّقاً نبيّا» - صداقتى ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان باشد. «كان صديّقاً» آیه 42 إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئاً ترجمه : آنگاه كه (ابراهيم) به پدرش گفت: اى پدر! چرا چيزى را مى پرستى كه نمى شنود و نمى بيند و تو را از هيچ چيز بى نياز نمى كند؟ نکته ها: پدر حضرت ابراهيم، فوت شده بود و كسى كه در قرآن به عنوان پدر او معرفى شده، سرپرست او عمويش آزر يا شوهر مادرش بوده است.(42) در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز مى خوانيم كه پدر حضرت ابراهيم موحّد بود و مراد از «أب» در اينجا عموى اوست. در زبان عربى، كلمه ى «أب» معناى وسيعى دارد و بر معلّم و مربّى و حتّى پدر زن نيز گفته مى شود. در روايات نيز از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمود: «أنا و علىّ اَبَوا هذه الاُمّة»(43) من و علىّ پدران اين امّت هستيم. 42) تفسير الميزان. 43) بحار، ج 16، ص 95. پیام‌ها : - مناظرات ابراهيم با عمويش قابل يادآورى و بزرگداشت است. «اذ قال» - در نهى از منكر، از نزديكان خود شروع مى كنيم. «يا اَبتِ» - نهى از منكر مرز سنّى ندارد. (پسر مى تواند بزرگ خانواده را نهى كند، امّا بايد احترام آنان را حفظ كند.) «يا اَبتِ» - هميشه كمال افراد به سن آنها بستگى ندارد؛ گاهى فرزند خانه از بزرگ ترها بهتر مى فهمد. «يا ابت» - ارشاد وتبليغ نبايد هميشه عمومى باشد، بلكه گاهى بايد به خود فرد گفته شود. «يا اَبَتِ» - در نهى از منكر، با ايجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گيريم. «لم تعبد» - در نهى از منكر، از منكرهاى اعتقادى شروع كنيم. (متأسفانه ما بيشتر سرگرم منكرهاى اخلاقى و اجتماعى هستيم) «لم تعبد» - راه حقّ را فداى عواطف نكنيم. «لابيه لم تعبد» خويشاوندى نبايد مانع نهى از منكر شود. - بت پرستى، از فرشته پرستى، انسان پرستى و گاوپرستى بدتر است، زيرا در آنها بينايى و شنوايى و شعور هست، ولى در بت نيست. «مالا يسمع ...»