❓پرسش: چگونه حضرت که در یک مکان است، ناظر همه جا می باشد؟ 💡پاسخ اجمالی: همانطور که خداوند متعال شاهد بندگان و اعمالشان است و این شهود از سنخ شهود مادی و با چشم سر نیست، حضرت حجت نیز با اراده و خواست خداوند نسبت به جهان احاطه داشته و وجود بلند ایشان که ورای عالم ماده است ناظر و متوجه تمام عالم است🪐.پس نیازی نیست که این نظارت حتما با چشم مادی باشد. 📝پاسخ تفصیلی: حاضر و ناظر دانستن امام به این معنا نیست که امام با چشم سر، افراد را نگاه می کند؛ همان گونه که شاهد و ناظر بودن خدا نیز شهود و دیدن مادی نیست. بلکه امام دارای حقیقت وجودی بسیار بلندی است که مربوط به گستره این عالم مادی نیست🌊. در بسیاری از اخبار، برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان علیهم السلام غیر از آنچه که ما آن را نفس و روح می نامیم، مقامی والاتر اثبات شده و آن مقام نورانیت است🔆. در روایتی نقل شده است «نخستین چیزی که خدای متعال آفرید، نور پیامبر اکرم و امامان بود»(بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۲). در روایت دیگر آمده است: «خداوند در آغاز، نور محمد صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام را خلق کرد»(بحارالانوار، ج۵۴، ص۱۷۰) و در روایتی دیگر بیان شده است: «خداوند، از نور عظمت خویش، آنان را آفرید»(بحارالانوار، ج۱۵، ص۲۴). آفرینش از نور خدا، چندان برای ما روشن نیست، ولی می توان گفت غیر مادی و مقامی بس بلند است. این مقام نورانیت، چون محیط و دربردارنده زمان ها و مکان ها است⏳، بر همه چیز احاطه وجودی دارد و نمونه و مَثَلی است برای علم الهی؛ یعنی همان گونه که خدای متعال بر همه‌ی ما سوای خویش، احاطه حضوری دارد و این، به زمان و مکان ربطی ندارد، آن ها نیز که مظهر تام اسمای الهی اند و علمشان هم مظهر علم الهی است، به موجودات احاطه حضوری دارند. بر این اساس، استقرار حضرت در مکانی از مکان های این کره خاکی، با شاهد و ناظر بودن او منافاتی ندارد. استقرار برای بدن مادی است و شاهد و ناظر بودن، مربوط به مقام نورانیت و روح مطهر آنان که وسعت وجودی دارد می باشد. 📚آفتاب مهر، دفتر اول، ص ۵۵و ۵۶. ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا ☀️ به زمینه‌سازان ظهور بپیوندید 👈🏻 🌷مهر مهدی🌷 ✍🏻لطفی 🆔 @mehre_mahdi313