گذشت و از خود گذشتگی دارای اقسام مختلفی است که ضمن اشاره به اقسام آن، به تبیین و توضیح هر کدام میپردازیم:
🟢
گذشت از خطا
یکی از والاترین مکارم اخلاقی، فرو بردن خشم در هنگام غضب و گذشت از لغزشها و خطاهای دیگران است. آیات و روایات فراوانی مؤمنان را به این فضیلت اخلاقی توصیه میکند، از جمله رسول اکرم(ص) میفرمایند: «عَلَیْکُمْ بِالْعَفْوِ فَاِنَّ العَفْوَ لا یَزِیدُ الْعَبْدَ اِلّا عِزّاً فَتَعافَوْا یُعِزَّکُمُ اللهُ؛ بر شما باد به گذشت؛ زیرا گذشت جز بنده را عزّت نیفزاید. از یکدیگر بگذرید تا خدا شما را عزیز کند.» (۱)
خداوند متعال نیز با تشویق مردم به عفو و گذشت، میفرماید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و با مردم عفو و صفح پیشه کنید و از بدیها درگذرید، آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند؟ که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
این آیه به بندگان نوید میدهد که اگر در برابر بدیها و خطاهای دیگر مؤمنان گذشت پیشه کنید، خداوند به پاداش این عمل، بدیها و خطاهای بندگان را میبخشد.
اما مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدیهای دیگران، این است که بدی آنان را با خوبی پاسخ دهید. عزّت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیشتری به شما داده، با شرمنده کردن طرف مقابل، نقش تربیتی سازندهای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا میکند که خود زمینه ساز روابط اجتماعی سالمتر و برقراری مناسبات انسانیتر میباشد. خداوند متعال میفرماید: «وَ الَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِ» کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش میگیرند و نماز برپا میدارند و از آنچه نصیبشان کردیم (به فقرا) پنهان و آشکارا انفاق میکنند و در عوض بدیهای مردم، نیکی میکنند، برای اینان عاقبت منزلگاه نیکو است.(۲)
➖قرآن کریم در مسئله قتل و با اصطلاح جایی که با کسی پدرکشتگی هم داشته باشی عفو را بر قصاص ترجیح داده است؛
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوف...» اى کسانى که ایمان آوردهاید، درباره کشتگان بر شما قصاص مقرر شد. آزاد در برابر آزاد، بنده در برابر بنده و زن در برابر زن. پس هر کس که از جانب برادر خود عفو گردد باید که با خشنودى از پى اداى خونبها رود و آنرا به وجهى نیکو بدو پردازد.(۳)
🔶
عفو و گذشت امام حسین
در واقعه کربلا، یکی از مصادیق گذشت و مردانگی امام حسین(ع) جریان حرّ بن یزید است. وی ظلم بزرگی در حقّ امام و یاران ایشان روا داشت و باعث شد امام و یاران آن حضرت در بیابان گرم و سوزان کربلا، بدون آب و آذوقه محصور شوند و آن حادثة ناگوار تاریخی رخ داد. «زهیر بن قین» به امام پیشنهاد کرد که: اینان گروهی اندکاند و ما میتوانیم آنان را از بین ببریم و جنگ با آنها آسانتر از نبرد با گروههایی است که بعد میآیند. امام فرمودند: «مَا كُنْتُ لِأَبْدَأَهُمْ بِالْقِتَال؛ من شروع کنندة جنگ نمیخواهم باشم.» این یک گوشه از مردانگی و گذشت امام است.
حرّ صبح روز عاشورا به راستی پشیمان شد. از اطرافیان او نقل شده است که بدنش میلرزید و میگفت: خود را بین بهشت و جهنّم میبینم. در همین حال و در حالی که فرماندة لشکر بود، همه چیز را رها کرد و به سوی امام روان شد و با تضرّع و سرشکستگی حرکت کرد؛ اما وقتی آن دریای بیکران گذشت و ایثار از دور حرّ را دید، بدون توجه به بدی و زشتی اقدام قبلی او، توبة او را پذیرفت.
🟢
گذشت از مال
جالب اینکه خداوند عفو و گذشت از دیگران را در کنار گذشت از مال مطرح فرموده است
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ »
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(۴)
نکته ای که از این آیه استفاده میشود عبارت است از اینکه تکاملی که در انسان هنگام انفاق و گذشت مالی اتفاق می افتد روح انسان را بزرگ میکند که انسان بتواند از بدیهای دیگران نیز عفو و گذشت داشته باشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d