هدایت شده از 
✅پاسخ شبهه 👆👆🔻👇👇👇 ( قسمت دوم) همچنین آن حضرت درباره ی حقوق مردم چنین می فرمایند: «حق مردم بر تو که حاکمِ صاحب سلطه هستی، این است که بدانی ضعف و ناتوانى مردم سبب شده است که تو بر آنها مسلّط شوى، بنابراین، امورى را در مورد آنان رعایت کن، با آنان به عدالت رفتار کن و مانند پدر مهربان آنان باش و اگر از روى ناآگاهى خلافى را مرتکب شدند، آنان را ببخش و در کیفر دادن شتاب مکن و خدا را سپاسگزار باش که چنین نعمتى را در اختیار تو نهاده است».[۲] عبارات فوق 👆 تنها در صورتی قابل توجیه خواهد بود که حکومتی مشروع از سوی غیر معصوم اما با اذن خاص یا عام وی برپا گردد. لذا در کلام برخی محققین این معنا به صراحت ذکر شده است که؛ اگر امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: «با حکومت به دشمنی برنخیزید»، مقصود حکومت های پارسامنش است که هرگونه دشمن تراشی و سرپیچی، نوعی خروج از میثاق و پیمان به شمار می رود که با حاکم وقت بسته است. اما حاکمان جائر و ستمگر که حقوق انسان ها را پایمال کرده و هدفی جز پر کردن کیسه خود و اطرافیان خود را ندارند، انقلاب بر ضد آنها فریضه هر مسلمانی است.[۳] از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند: « آرزومند فتنه باشيد، (مقصود از فتنه، شورش و یا آزمون نیست، بلکه مقصود انقلابی است بر ضد نظام سلطه گر که بر پایه عدالت خواهی و اجرای احکام الهی شکل گرفته و بر آن دو اثر مترتب می شود. اول اینکه:) جائران از صفحه زمین برچیده می شوند (و دوم اینکه:) با بسته شدن مراکز فساد، جامعه اسلامی از لوث وجود آنان پاک می شود.»[۴] [۵] این معانی که بسیار در کلام معصومین (علیهم السلام) به چشم می خورد، تنها با نگرش مزبور، می تواند با آموزه های مربوط به ضروریات رابطه فرمانروا و فرمانبردار در کلام امام سجاد (علیه السلام) قابل جمع باشد. پی نوشت: «فَأَمَّا حَقُّ سَائِسِكَ بِالسُّلْطَانِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّكَ جُعِلْتَ لَهُ فِتْنَةً وَ أَنَّهُ مُبْتَلًى فِيكَ بِمَا جَعَلَهُ اللَّهُ لَهُ عَلَيْكَ مِنَ السُّلْطَانِ وَ أَنْ تُخْلِصَ لَهُ فِي النَّصِيحَةِ وَ أَنْ لَا تُمَاحِكَهُ وَ قَدْ بُسِطَتْ يَدُهُ عَلَيْكَ فَتَكُونَ سَبَبَ هَلَاكِ نَفْسِكَ وَ هَلَاكِهِ وَ تَذَلَّلْ وَ تَلَطَّفْ لِإِعْطَائِهِ مِنَ الرِّضَى مَا يَكُفُّهُ عَنْكَ وَ لَا يُضِرُّ بِدِينِكَ وَ تَسْتَعِينُ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ بِاللَّهِ وَ لَا تُعَازِّهِ وَ لَا تُعَانِدْهُ فَإِنَّكَ إِنْ فَعَلْتَ ذَلِكَ عَقَقْتَهُ وَ عَقَقْتَ نَفْسَكَ فَعَرَّضْتَهَا لِمَكْرُوهِهِ وَ عَرَّضْتَهُ لِلْهَلَكَةِ فِيكَ وَ كُنْتَ خَلِيقاً أَنْ تَكُونَ مُعِيناً لَهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ شَرِيكاً لَهُ فِيمَا أَتَى إِلَيْكَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.» «وأمّا حقُّ رعیّتک بالسلطان فأن تعلم أنّهم صاروا رعیّتک فیجبَ أن تَعْدلَ فیهم وتکونَ لهم کالوالِد الرحیم وتَغفر لهم جَهْلَهم ولا تُعاجلَهم بالعُقوبهِ وتَشکُر الله عزّ وجلّ على ما آتاک مِنَ القوّهِ علیهم.» 🔻سبحانی، جعفر (۱۳۹۸)، شرح رساله حقوق سیدالساجدین (علیه السلام)، قم: انتشارات مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، ص ۹۲. 🔻« تَمَنَّوُا الفِتنَةَ؛ ففيها هَلاكُ الجَبابِرَةِ، و طَهارَةُ الأرضِ مِن الفَسَقَةِ.» 🔻طوسی، محمد بن حسن بن علی بن حسن (۱۴۱۴ ه.ق)، الامالی، قم: نشر دارالثقافه، ص ۷۰۰. 🆔 @mesagh