▫️ ادامه ی 🔘 « قصه بلوهر و یوذاسف » ⏪ ( صفحه ۲۹ ) 💠 در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است بر توضیح عیب های بسیار از دنیا 📚 نقل از کتاب عین الحیات علامه مجلسی رحمت الله علیه ⬅️ بلوهر گفت که: به درستی که عمر بسی کوتاه است و شب و روز آن را به زودی طی می‌ کنند و رحلت از دنیا به زودی و سرعت دست می‌ دهد و عمر هرچند دراز باشد آخر مرگ می‌ رسد و هر که در دنیا رحل اقامت انداخته البته به سفر آخرت رحلت می‌ نماید پس آنچه جمع کرده است پراکنده می‌ شود و آنچه برای دنیا سعی کرده ضایع می‌ شود و بناهایی که محکم ساخته خراب می‌ گردد و نامش از زبانها و یادش از خاطرها برطرف می‌ شود و حسبش گم می‌ شود و بدنش می‌ پوسد و شرفش به پستی مبدل می‌ گردد و تنعّمهای دنیا وبال او می‌ شود و کسب های دنیا باعث زیانکاری او می‌ گردد و پادشاهی او به میراث به دیگران می‌ رسد و فرزندانش به خواری مبتلا می‌ شوند و زنانش را دیگران به تصرف در می‌ آورند و امانها و پیمانهایش شکسته می‌ شود و آثارش مندرس می‌ گردد و مالش را قسمت می‌ کنند و بساطش را برمی‌ چینند و دشمنانش شاد می‌ شوند و ملکش خراب می‌ شود و تاج سلطنتش را دیگری بر سر می‌ نهد و بر سریر دولتش دیگری می‌ نشیند و از خانه‌ های خود بیرونش می‌ برند برهنه و خوار و بی‌ معاون و یار تا در گودال قبرش می‌ افکنند در تنهایی و غربت و تاریکی و وحشت و بیچارگی و مذلت از خویشان جدا گشته و دوستان او را تنها گذاشته که هرگز از آن وحشت به در نمی‌ آید و از آن غربت نمی‌ آساید بدان - ای پسر پادشاه - که: مرد عاقل دانا سزاوار آن است که در سیاست و تادیب نفس خود مانند امام عادل دوراندیش باشد که تادیب می‌ کند عامه خلق را و به اصلاح می‌ آورد امور رعیت را و امر می‌ فرماید ایشان را به اموری که صلاح ایشان در آنهاست و نهی می‌ فرماید ایشان را از چیزهایی که باعث فساد ایشان است و عقاب می‌ کند کسی را که مخالفت و عصیان او ورزد و نوازش می‌ کند کسی را که فرمان او برد همچنین سزاوار آن است که عاقل نفس خود را تادیب کند در جمیع اخلاق و خواهشها و شهوتهای او و بدارد او را بر اموری که به او نفع می‌ بخشد، هرچند از آنها کراهت داشته و بر او دشوار باشد و جبر نماید او را بر اجتناب کردن از اموری که به او ضرر می‌ رساند و باید که برای نفس خود ثواب و عقاب مقرر سازد، که چون امر خیری از او صادر شود خوشحال و مسرور گردد و چون امر شری از او صادر شود دلگیر و محزون گردد و نفس خود را ملامت نماید و از جمله چیزهایی که لازم است بر صاحب عقل، آن است که: نظر نماید و تفکر کند در اموری که بر او وارد می‌شود و بعد از تفکر آنچه را موافق حق و صواب داند به آن عمل نماید و آنچه را خطا داند ترک نماید و خود را از او منع فرماید و باید که: خود را و عمل و رأی و دانش خود را حقیر شمارد تا بر او عجب و خودبینی مستولی نگردد به درستی که حق تعالی مدح فرموده است اهل عقل را و مذمت کرده است اهل جهل و خودبینی را و به عقل هر چیزی را ادراک می‌ توان نمود به توفیق الهی و به جهل هلاک می‌ شوند مردم و معتمدترین چیزها نزد صاحبان عقول آن چیزی است که عقل ایشان ادراک آن نموده باشد، و تجربه‌ های ایشان به آن رسیده باشد و بصیرتهای ایشان آن را دریافته باشد در هنگامی که ترک هواها و خواهشهای نفسانی کرده باشند و عقل با هوای نفس ممزوج نباشد و صاحب عقل را سزاوار نیست که آنچه را از عمل خیر محافظت تواند نمود و به عمل تواند آورد حقیر شمارد و ترک کند، هرگاه قدرت نداشته باشد بر زیادتر از آن بلکه آنچه از اعمال خیر میسر و مقدور گردد می‌ باید غنیمت شمرد و این یکی از حربه‌ های مخفی و سلاح های پنهانی شیطان است که نمی‌ بیند و ادراک نمی‌ نماید آن را مگر کسی که نیکو در مکرهای او تدبر نماید و از این مکر به سلامت نمی‌ رهد مگر کسی که حق تعالی او را نگاه دارد ۲۹ 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️