🔰 مردمسالاري ديني؛ تناقض يا امكان؟ 👈 علامه مصباح يزدي: 🔻 در ذهن انسان غربى امروز، تعبير «حكومت دينى»، تداعى كننده حكومت كليسا در قرون وسطا است كه دراصطلاح «تئوكراسى» ناميده مىشود. در «تئوكراسى»، رأى پاپ به هر چه تعلّق بگيرد، همان عينا رأى و حكم خدا است؛ از اين رو، اطاعت بىچون و چراى پاپ و كليسا بر همگان واجب است. در اين حكومت، اگر فردا رأى پاپ عوض شود، به معناى تغيير حكم واقعى خدا است كه اطاعت از آن مثل حكم ديروز واجب و لازم خواهد بود. بديهى است كه چنين معنايى از حكومت دينى به هيچ وجه مورد قبول ما نيست. 🔻 مردمسالارى دينى» به مفهومى كه ما مدّ نظر داريم، به طوركامل با «تئوكراسى» تفاوت دارد. حكومت دينى در نظر ما اين نيست كه هر كس به نام دين، «اراده شخصى» خود را بر مردم تحميل كند و اراده و خواست او همان اراده و خواست خدا باشد. بلكه به عكس، اين فرد است كه بايد اراده خود را در چارچوب دين و احكام دينى سامان دهد. 🔻بر اين اساس، در حكومت دينى به معنايى كه ما در نظر داريم، اگر فرد به عمد، ذرّهاى از اين چارچوب تخطّى كند، فاقد صلاحيت حكومت خواهد بود و اگر تا به حال در رأس حكومت قرار داشته، از لحظهاى كه اين تخطّى از او سر مىزند، خود به خود از حكومت منعزل است وحتّى نيازى به عزل نخواهد داشت.امام مىفرمود: اگر رهبر، يك نگاه حرام به نامحرم بكند، از رهبرى ساقط است. 👈 سخنراني آيت الله مصباح يزدي در همايش مردم سالاري ديني / 8 خردادماه 82 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbah