𔐬𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𓌓𔐬 💠 شیوه نیَّت و قصد کامل 💠 قسمت 4⃣ ✨ این اختلاف در حالات انبیا چیزی است که با کوچک ترین تأمّل در اخبار روایات آنان به دست می آید، چنانچه در حالت پیامبر اکرم روایت شده است که گاهی می فرمود: عایشه با من سخن بگو! گاهی منتظر وقت نماز بود و می فرمود: ای بلال راحتم کن و (اذان بگو) و گاه، هنگام نزول وحی رنگش عوض می شد و گاهی نیز در هنگام وزش باد از نازل شدن بلا هراسناک می گردید. 🔹از همه اینها معلوم می شود که حضرت حضرت حالات متفاوتی داشته است و چنین تغییر حالاتی، با خالص شدن نیت برای اهلیت و شایستگی پرستش خداوند در تمامی حرکات و سکنات جمع نمی شود و بعید نیست که مراد از نیت شایستگی خداوند در کلام بزرگان، معنایی است که شامل قصد قربت و خشنودی او نیز می شود، زیراکه قصد نزدیکی به دوست، گاه شایستگی او برای تقرب و نزدیکی است نه آن که فقط برای بهره مندی از عطایا نعمتها یا فرار از رقابش باشد،این خود یکی از معانی پرستش او به جهت شایستگی اش می باشد 🔸 چنانچه کلام امیرالمؤمنین علی «علیه السَّلام» نیز به این مطالب مطلب اشاره دارد که فرمود: «ما عبدتک خوفاََ من نارک و لاطمعاََ فی جنتک بل وجدتک اهلاََ للعباده فعبدتک: خداوندا! من توا نه از ترس آتش نه از روی طمع در بهشتت می پرستم بلکه به آن جهت که تو را شایسته عبادت یافتم در برابرت خضوع و عبادت می نمایم.» ادامه دارد...... 📗گزیده ای ازکتاب اثر استاد احمدرضا حسین زاده │‌𓏲ּ ֶָ ✧ @meshkat_noor1