2⃣ بر فرض پذیرش روایاتی که مدافعان معاویه بدان استناد می کنند، باز هم دردی را برای آنان دوا نخواهد کرد. زیرا در آن روایات قیدی آمده است که مدافعان معاویه بدان اشاره نمی کنند. آن قید اینست که 👈
اگر شخصی شایستگی لعن و نفرین پیامبر را نداشت، برایش اجر و ثواب نوشته خواهد شد. وگرنه اگر شایستگی لعن و نفرین پیامبر را داشته باشد، دیگر برای او اجر و ثوابی نخواهد داشت👉. همانند کفار که بر اساس کردار و اعمال زشتشان در جاهای متعدد مورد لعن و نفرین پیامبر اکرم قرار گرفتند.
👤انس بن مالک می گوید:
«پیامبر فرمود: [خدایا] پس هرگاه یکی از افراد امتم را مورد نفرین قرار دادم 👈
که شایسته ی او نباشد👉، آن را مایه ی پاکی و وسیله تقرب به خود در روز قیامت قرار ده.»
📚(صحیح مسلم،ص۱۲۰۶)
🔺حتی مسلم در صحیح خود ص۱۲۰۴ خود باب این نوع از روایات را به صورت ذیل می آورد:
«باب کسی که پیامبر او را لعن نمود یا ناسزا داد یا نفرین نمود 👈
درحالیکه او شایستگی این جملات را نداشته باشد👉، برای او اجر و ثواب نوشته می شود.»
🔰
با توجه به این توضیحات، معاویه به خاطر عدم توجه به دستور و فرمان پیامبر اکرم، و ترجیح شکم خود بر حضرت، شایستگی چنین نفرینی را از پیامبر اکرم داشته است.
3⃣ اگر العیاذ بالله نفرین پیامبر علیه معاویه اشتباه بود و او شایسته چنین رفتاری نبود، پس چرا نفرین پیامبر اکرم مستجاب شد؟
👤ابن کثیر از عالمان اهل تسنن می نویسد:
«همانا معاویه بعد از نفرین پیامبر سیر نشد.»
📚(البداية و النهایة،ج۹،ص۸۶)
🆔
@meshkatehedayat