حکم شرعی کاشت ناخن برای خانم ها از دیدگاه مراجع
طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.
امام خمینی (ره)
نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).
آیت الله خامنه ای
در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای )
آیت الله مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )
آیت الله صافی گلپایگانی
کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی)
آیت الله سیستانی
از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟
پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی)
آیت الله بهجت
شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. ( استفتائات آیت الله بهجت)
آیت الله فاضل لنکرانی
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد و چنین ناخنی، زینت محسوب می شود.
آیت الله وحید خراسانی
اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای گرفته و هم تیمم نماید.
همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود. ( استفتاء و توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص251، م344)
آیت الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتائات آیت الله همدانی)
آیت الله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. (استفتائات آیت الله هادوی تهرانی)
آیت الله شبیری زنجانی