🖕🖕👇ادامه پاسخ از پست قبلی👇🖕🖕 1. مهمترين اشكال اختلاف اين گزارشها در ذكر نام او است كه منابع مختلف پيش گفته اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل كرده اند. اين نشان میدهد كه اين مطالب، سازندگان مختلف با انگيزههاى يكسانى داشته كه تعصب ايرانیگرى و ارتباط دادن ميان ايرانيان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خيال خود فره ايزدى را از ساسانيان به امامان شيعه منتقل سازند. 2. اختلاف گزارشها در زمان اسارت او نيز يكى ديگر از اشكالات است كه برخى آن را در زمان عمر، برخى ديگر در زمان عثمان و برخى مانند شيخ مفيد آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانسته اند.( 20) 3. اصولاً كتاب هايى مانند تاريخ طبرى و الكامل ابن اثير كه به صورت سالشمار جنگهاى مسلمانان با ايرانيان را تعقيب كرده و مسير فرار يزدگرد را به شهرهاى مختلف ايران نشان داده اند، در هيچ موردى به ذكر اسارت فرزندان او نمیپردازند؛ با آن كه اين مسأله، بسيار مهمتر از حوادث جزئى است كه به آن ها اشاره شده است. اين نكته جعلى بودن گزارش اسارت دختران يزدگرد را تقويت میكند. 4. برخى از نويسندگان متقدم همانند مسعودى، هنگام ذكر فرزندان يزدگرد سوم، دخترانى با نامهاى ادرك، شاهين و مردآوند براى او ذكر میكنند كه اولاً با هيچ يك از نام هايى كه براى مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگى ندارد . ثانياً خبرى از اسارت آن ها در تمام نوشته هاى خود به ميان نمیآورد.(21) 5. از مهمترين اسناد تاريخى كه میتوان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد كرد، نامه هاى منصور به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زكيه» است كه رهبرى مخالفان طالبى (اولاد ابوطالب) را در مدينه بر عهده داشت و هميشه ميان او و منصور نزاع و درگيرى بود. در يكى از اين نامه ها كه منصور قصد ردّ ادعاهاى محمد مبنى بر افتخاريه نَسَب خود را داده چنين مینگارد: «ما وُلِدَ فيكم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من على بن الحسين و هو لِاُم ولد».(22) يعني، بعد از رحلت پيامبر ميان شما شخصيتى برتر از على بن حسين (امام سجاد) ظهور نكرده، در حالیکه او فرزند ام ولد (كنيز داراى فرزند) بود. جالب آن است كه هيچ اعتراضى - نه از سوى محمد و نه از سوى ديگران - به اين فقره شنيده نمیشود كه على بن حسين(ع) فرزند كنيز نبود؛ بلكه فرزند شاهزادهاى ايرانى بود! در حالیکه اگر اين داستان واقعيت داشت، حتماً محمد بن عبدالله براى پاسخ دادن، به آن استناد میكرد. مجموعه اين قرينه ها ما را به اين نتيجه میرساند كه دست جعل در ساختن مادرى ايرانى با اين اوصاف براى امام سجاد(ع) دخالت داشته ، عمداً ديدگاههاى ديگر درباره مادر حضرت(ع) - بويژه ديدگاههايى كه او را از كنيزكان بلاد ديگر همانند سند میداند - ناديده گرفته است. در حالیکه تا قبل از اواخر قرن سوم بيش تر ناقلان، او را از كنيزان سِند يا كابل میدانستند. اظهار نظر قطعي درباره ايراني بودن امام سجاد مشکل است، دلايل و قراين خلاف آن را اثبات مي نمايد. پي نوشت ها: 1- ملاآقا دربندى، اكسير العبادات فى اسرار الشهادات، ج 3، ص 110. 2- همان. 3- شهيدى، سيدجعفر، زندگانى على بن الحسين(ع). 4- زندگانى على بن الحسين(ع)، ص 10 و 11. 5- مقاله «حول السيدة شهربانو» نوشته شيخ محمد هادى يوسفى، مندرج در مجله رسالة الحسين(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربيعالاول 1412 6-بحارالانوار، ج 46، ص 8-13 7- افتخارزاده، محمودرضا، شعوبيه ناسيوناليسم ايران، ص305 كه از منابعى چون انساب الاشراف بلاذرى، طبقات ابنسعد، المعارف ابنقتيبه دينورى و الكامل مبرّد اسامى فوق را نقل مىكند 8- زندگانى على بن الحسين(ع)، ص 12 9- بحارالانوار، ج 46، ص 9، ح 20. 10 - اصول كافى، ج 2، ص 369 11- شعوبيه ناسيوناليسم ايرانى، ص 289-337. 12- با استفاده از ترجمه حاج سيد جواد مصطفوى (اصول كافى، ج 2، ص 369). 13 - آيت الله خويى، معجم رجال الحديث، ج 1، ص 202 و ج 13، ص 106. 14- همان. 15- تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 303. 16 -تاريخ قم، ص 195 17- اصول كافى، ج 2، ص 369. 18- بحارالانوار، ج 46، ص 9 19- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 128 20- الارشاد، ص 492 21- زندگانى على ابن الحسين(ع)، ص 12. 22- شعوبيه، ص 305. منبع : http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=155329 ..................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan