تمدن جهانی
📚
#چیستی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
: ⏪ "
عموم نظریه ها
" و به خصوص "
نظریه های برون و درون
تاریخی -تمدنی
"، به لحاظ "
هستی شناختی
" مبتنی بر مختصات ذیل هستند: 🔸الف)
#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#مبتنی_بر_مفاهیم_نظری
؛ مفاهیم نظری از اجزا سازنده نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی هستند. "
هویت
وجودی
" و "
واقعیت عینی
" این نظریه ها بدون "
مفاهیم نظری"
امکان تحقق خارجی ندارد. 🔸ب)
#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#مبتنی_بر_مقوله_ای_فرا_مشاهده_ای
؛ "
مقوله مشاهده ای
" ویا "
فرامشاهده ای"
بودن نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی تابع "
نگرش پارادایمی
" هست.تجربه "
جهان انسانی
"، "
جهان تاریخی
" و "
جهان تمدنی
" بیش از آنکه یک "
مقوله مشاهده ای
" باشد یک "
مقوله فرامشاهده ای"
هست. تعلق این نظریه ها به یک "
پارادایم
علمی
" نسبت آنها را با مقوله "
مشاهده ای
" و "
فرامشاهده ای
" روشن می کند. 🔸ج)
#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#تابع_پارادایم_علمی
؛ نظریه های تاریخی- تمدنی، تابعی از "
نوع پارادایم های حاکم
" براین نظریه هاست. نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ذیل هریک از پارادایم های "
اثبات گرایی
"، "
تفسیرگرایی
"،"
انتقادگرایی
" و "
اجتهادی دینی"
هویت متمایزی دارد. 🔸د)
#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#مقوله_ای_عینی_نه_ذهنی
؛ عینی و ذهنی بودن نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، مقوله ای هست که ارتباط هستی شناختی بانوع پارادایم های حاکم براین نظریه ها دارد. بنابراین عینی بودن چیستی این نظریه های تاریخی - تمدنی، تابعی از چیستی نظریه های ذیل هر پارادایمی هست.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#47
#013_334
🟠
eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡
sapp.ir/d.mir.mohammadi50