📚: 📓در فلسفه نظری تاریخ، پدیده تاریخی را از منظر فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کنند. ◼️در این تحلیل فرازمانی و فرامکانی پدیده تاریخی، حداقل از سه بعد "دامنه و برد پدیده تاریخی"، "جهت داری پدیده تاریخی" و " نسبت پدیده تاریخی با اراده انسانی" تحلیل فلسفی صورت می گیرد. ◾️: در نگرش فلسفی به تاریخ، یک پدیده تاریخی دامنه و برد تاریخی متمایزی ایجاد می کند. یک پدیده تاریخی می تواند در یک "" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در " ای" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "" دامنه وبردی تاریخی ایجاد کند. ▪️پدیده تاریخی عاشور از آن جنس پدیده های تاریخی هست که در سطح و مقیاس جهانی دامنه و بردی تاریخی ایجاد کرده و این دامنه و برد حاصل از پدیده تاریخی عاشورا، در طول و عرض تاریخی، جریان تاریخی جهانی دارد. ◾️: جهت داری پدیده های تاریخی متفاوت و متمایز ازهم هست. پدیده های تاریخی از منظر یک "فلسفه تاریخ دینی" ویا "فلسفه تاریخ الهیاتی"، می تواند یک جهت داری "" یا "" با جریان حق و باطل ایجاد نمایند. ▪️پدیده تاریخی عاشورا از حیث جهت داری، یک پدیده تاریخی همگرا با جریان حق هست که در سطح و مقیاس جهانی این جهت داری را توسعه و گسترش جهانی می دهد. ◾️: از منظرنگرش فلسفی به تاریخ، به خصوص از منظر یک نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و پدیده های تاریخی، اراده های انسانی با سطح و مقیاس دامنه و برد پدیده های تاریخی ارتباط مستقیم دارند. ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس ملی ایجاد می کند؛ ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس منطقه ای ایجاد می کند؛ ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس جهانی ایجاد می کند، ▪️پدیده تاریخی عاشورا حاصل اراده انسانی (اراده شخص امام حسین علیه السلام) می باشد که تبدیل به یک پدیده تاریخی شد، که در مقیاس جهانی ودر طول جهانی بازتاب وامواج اجتماعی تولید کرد.این بازتاب جهانی و امواج اجتماعی جهانی در طول جهانی پدیده تاریخی عاشورا، در جریانی استمراری قراردارد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50