2. قرآن از همان تعابیر مجازی و ضرب المثل‌ها و تشبیهات و دیگر صناعات ادبی آن عصر در بیان مراد و مقاصد خود بهره گرفته است. 3. در قرآن خصوصیات زبان شناختی خاصی متمایز از خصوصیات زبان عرب عصر نزول وجود ندارد و ... در بخش بعدی مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن مطرح شده است. که 4 مورد می‌باشد: 1. قرآن کتاب هدایت 2. زبان ابزار ارتباط 3. خداوند رئیس عقلا 4. هدایت فلسفه بعثت انبیاء بعد از ذکر مبانی به ادله عرفی بودن زبان قرآن پرداخته می‌شود. الف. عقل ب. سیره عقلاء ج. قرآن د. روایات و احادیث سپس به ایراد شبهات وارده به این نظریه و پاسخ این شبهات اشاره شده است. در اين جا به ذکر چند نمونه از این اشکالات می‌پردازیم: الف. تأثیر پذیری از فرهنگ جاهلی ب. تسامح و مبالغه در قرآن ج. عدم فهم پاره‌ای از آیات د. کهنگی قرآن هـ . خصوصی بودن خطاب قرآن ی. ذو بطون بودن آیات قرآن و. تأویل پذیری آیات قرآن ن. وجود متشابهات در قرآن و .... و در پایان نتیجه گیری از این مباحث صورت گرفته که جمع بندی مطالب این نظریه مطرح می‌شود. مهم‌ترین منابع 1. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 3. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 4. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 5. محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون 6. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه 7. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن؛ و قرآن در اسلام 8. امام خمینی ;، آداب الصلاة 9. مرتضی مطهری، کلام و عرفان؛ و آشنایی با قرآن 10. محمد باقر سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن؛ و زبان قرآن و مسائل آن 11. محمود رجبی، روش تفسیر قرآن 12. ناهید دامن پاک مقدم، بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن 13. محمد کاظم شاکر، مبانی و روشهای تفسیری 14. محمد علی ایازی، قرآن و تفسیر عصری 15. ابوبکر باقلانی، اعجاز القرآن 16. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن 17. نصر حامد ابو زید، مفهوم النص 18. محمد مجتهد شبستری، نقدی به قرائت رسمی از دین 19. الیاس کلانتری، سلسله مباحث قرآن شناسی 🆔 @miras_shia