📢 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «به نظر می‌رسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضع‌گيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگي‌هايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شده‌اند. اصولاً تحليل شخصيتِ اين‌گونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع مي‌گيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند. تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه به‌شدت كمك مي‌كند در اين‌كه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شده‌اند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.» ☑️ @mirbaqeri_ir