اتفاقا برعکس، بهنظر من اگر این تبارشناسی معطوف به شناخت تبار اندیشگی کوچک خان و سایر عوامل جنگل (از جریانهای مذهبی تا ملی و چپ) نشود، باعث تأسف است.
امیدوارم این تبارشناسی به «اسپرمشناسی» پدر و پدربزرگ و جد پدری تقلیل پیدا نکند و به نزاعهای قومی دامن نزند.
هزار حرف نگفته و پژوهش انجامنشده درباره شناخت ایدهها و عوامل نهضت جنگل، و نیز آسیبشناسی و بررسی علل شکست آن وجود دارد.
نباید به جنگل بهعنوان یک موضوع سرگرمی یا صرفا ماجراهایی مایه تفاخر نگاه کنیم، یا بدتر از آن، دستاویزی برای سواستفادههای سیاسی و اداری و حیف و میل بیتالمال این ملت فقیر. چنانکه متاسفانه در همایش اخیر تهران اتفاق افتاد.
دکتر مسعود جوزی