🔶 ضرورت حضور در جامعه از راه شروع درس علوم قرآن آیت‌الله جوادی آملی ⚪️ الا و لابد حوزه باید در خدمت قرآن باشد یا تفسیر ترتیبی، یا تفسیر موضوعی، یا علوم القرآن یا امثال ذلک که بالاخره مشخص بشود این برای ما آمده است. ⚪️ ممکن است کسانی اشکال کنند که علوم قرآن فعلی هیچ وقت آن حیاتی که می‌گویید را یاد نمی‌دهد! در پاسخ باید گفت: سرّش این است که قرآن در جامعه نیست چون در حوزه نیست، اگر در حوزه بحث شود همین‌طور در جامعه هم بحث می‌کنند. ⚪️ قرآن که فقط برای چهارده معصوم علیهم السلام نیامده، بلکه برای ﴿لِلْعالِمینَ﴾است. این بیان قرآن دو اصل را به همراه دارد: یکی کلیت و یکی دائمیت، یکی همگانی یکی همیشگی، یکی جمیع بشر، یکی إلی یوم القیامة. برای کلی که مربوط به افراد است، برای دائم که مربوط به زمان است، می‌فرماید من آمدم شما را در این کلیت و دوام زنده کنم و نور هم هستم، این مجمل‌گویی و معمّاگویی که ندارد، حتماً بیان کرده است. ⚪️ یکی از چیزهایی که حوزه باید روی آن کار بکند، همین مباحث است. وظیفه ما خیلی سنگین است و بهترین راه و اولین راه، قرآن نورانی است و ثانی اثنینش نهج‌البلاغه است، نهج‌البلاغه هم حتماً باید درسی بشود. حوزه به نام دین است و اصل دین هم قرآن کریم است و ائمه هم به‌وسیله قرآن کریم جامعه را هدایت کردند اما آن اثری که از قرآن باید باشد، نیست.