با سلام.
وقت بخیر.
جناب اقای دکتر حکمت نیا
برخی از طلاب علاقمند به فقه، از تمرکز علمی روی مسائل به منظور تسلط و حل نیازمندی های پژوهشی نظام غافل هستند و یا بهتر گفته شود چنین الگوهایی کمتر پیش چشم دارند.
با توجه به اینکه شما نزدیک دو دهه روی حوزه مسائل مالکیت معنوی متمرکز بودید شنیدن شرح یافتن این مسئله و بالندگی و شکوفایی ان در زیست علمی جناب تان برای طلاب فقه الهام بخش و امید افزاست. از این رو مستدعی است بدین منظور در گفتگویی صمیمی با طلاب سطوح عالی و درس خارج به چنین سوالاتی پاسخ دهید:
۱ - چطور و چگونه بین انبوه مسائل علمی این مسئله را برای کار علمی یافتید؟
۲ - چطور با ابعاد و پیچیدگی های این مسئله آشنا شدید و مسئله روی جدی خود را به شما نشان داد؟
۳- در بین این سال ها هیچ موقع چنین حسی نداشتید که این همه مسئله وجود دارد و شما وظیفه تون حل بسیاری از مسایل است نه یک مسئله و هیجان کار انبوه و متعدد علمی نداشتید؟
۴ - جایی شده است که از انتخاب این زیست علمی پشیمان شده باشید؟ صبرتون لبریز شده باشد و هوس کنید به حوزه مسائل ویگر فقهی و یا سایر دانش ها سری بزنید؟
۵ - چطور مصداق های این مسئله را در نظام اجتماعی پیدا می کردید و حوزه کاربرد را می یافتید؟
۶ - چگونه با این حوزه ای که پیشینه کمی در بین تراث فقهی داست مواجه شدید و عرصه را از انسداد ولو ظاهری در اوردید؟
۷- به نظرتون و با تجربه نزدیک به دو دهه در این مسئله اگر فقط در حوزه فقه می خواندید و یا در دانشگاه حقوق می خواندید به توفیق فعلی در این مسئله می رسیدید؟
۸ - مشکلات شما در پرداختن به این مسئله و تمرکز در این مسئله چه بود و معمولا چگونه انها را رفع می کردید؟
۹ - مشوق های شما و انگیزه بخش های شما در مسیر علمی تان چه بودند؟
۱۰- دغدغه برخی از طلاب جوان این باشد که اگر روی یک مسئله علمی متمرکز شوند معیشت شان چگونه می تواند تامین شود؟ نظرتون و تجربه شما در زیست علمی تون درباره این دغدغه چیست؟
۱۱ - چگونه از تجربیات علمی سایر دانشوران کشور و دانشکران دنیا برای این مسئله استفاده کردید؟
۱۲ - چگونه درس خواندنی از طلاب می تواند منجر به توفیق در چنین زیست علمی بشود؟ (تمرکز روی یک حوزه مسئله و تسلط و رفع نیازهای علمی)
۱۳ - الگوی کار شما در بین دانشوران سایر کشورها و در تاریخ علم فقه و حقوق ایران و جهان سابقه دارد؟ اگر مثال بیان شود بین الاذهانی بودن تجربه و فراگیر بودن ان بهتر درک می شود؟ (مثلا کار بر عقد بیع بیش از سه دهه توسط یک حقوقدان انگلیسی)
۱۴ - اصولا غیر از تمرکز بر ابعاد یک حوزه مسئله روش دیگر تحقیق منتج خواهد بود؟
۱۵ - ثمره چنین زیست علمی شما در این مسئله چه بوده است؟ اهمیت این ثمرات را به نظرتان چیست و چقدر برای نظام کشور مفید و ضروری است؟
۱۶ - اگر به سال های اولیه کار علمی در این مسئله برگردید چه می کنید و چه نمی کنید؟
۱۷ - بعد از دو دهه تجربه حرفه ای در عالم پژوهش فقه ناظر به نیازهای روز توصیه شما به طلاب فقه چیست؟
۱۸ - آیا هیچ موقع مشکلات شخصی، خانوادگی، بیماری و ... باعث دلسردی و کندی و حتی توقف کارتان شده است؟
(برخی طلاب تصور می کنند الگوهای علمی هیچ مشکلی نداشته و ندارند و از این رو در مشکلات دلسرد می شوند)
۱۹ - سهم فقه و اصول و حقوق در توان حل مسائل این حوزه چقدر و چگونه است؟
۲۰ - طلاب و سایر دانشورانی که قصد دارند چنین زیست علمی داشته باشند و به توفیقات و توانایی های علمی مانند شما برسند چه خصوصیات و روحیاتی باید داشته باشند؟