🛑√ ناگفتههای فتح قلعه خیبر از منابع اهل_تسنن ⚔
🔰❶ پیامبر (صلى الله عليه و آله) هنگامی که پرچم را به حضرت علی (علیه السلام) سپرد، حضرت (ع) مثل شیر غرّان حمله ور شدند و بعد از کشتن مرحب خیبری، نزديک درب قلعه شد و حلقه در را گرفت و آنچنان تكان داد که از لرزش قلعه، اهل خیبر گمان كردند زلزله شده، سپس بار ديگر درب را تكان داد
و از جای کند و حدود ۵۰ متر به طرف آسمان پرتاب كرد.
آنهم دری که برای بستن آن، ۲۰ نفر به یکدیگر کمک میکردند.
🔰❷ صفيه ملکه خیبریه میگويد؛
من مانند عروسان، بر تخت نشسته بودم كه با صورت به زمين افتادم و گمان كردم كه زلزله شده، سپس خبر دادند که اين علی (علیه السلام) ست كه درب قلعه را تکان میدهد تا از جای بکند.
🔰❸ وقتی كه مسلمانان از فتح خيبر بازگشتند، خواستند آن در را بردارند و حدود ۷۰ نفر به هم کمک کردند، اما نتوانستند حتی آن را تکان دهند.
🔰❹ بعد از اتمام جنگ، مردی از حضرت امیر (علیه السلام) سوال کرد؟
➖ از کندن و حمل درب خیبر، احساس سنگينی زیادی نمودی⁉️؟
حضرت (علیه السلام) فرمودند؛
⭕️ سنگینی آن، از سپری که در جنگ به دست میگیرم، بیشتر نبود.
📕🖌√ متن و منطوق روایات؛
✅❶ وَ دَفَعَ الرَّايَةُ إلَيْهِ، فَخَرَجَ يَمْشِی كَأنَّهُ أسَدٌ، فَتَقَدَّمَ إِلَي بَابِ الْحِصْنِ وَ ضَبَطَ حَلْقَتَهُ وَ هَزَّ الْبَابَ فَارْتَعَدَ الْحِصْنُ بِأَجْمَعِهِ حَتَّي ظَنُّوا زَلْزَلَةً، ثُمَّ هَزَّهُ أُخْرَی فَقَلَعَهُ وَ دَحَا بِهِ فِی الْهَوَاءِ أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً وَ كَانَ الْبَابُ يُغْلِقُهُ عِشْرُونَ رَجُلًا مِنْهُمْ.
✅❷ قَالَتْ صَفِيَّةُ قَدْ كُنْتُ جَلَسْتُ عَلَي طَاقٍ كَمَا تَجْلِسُ الْعَرُوسُ فَوَقَعْتُ عَلَي وَجْهِي فَظَنَنْتُ الزَّلْزَلَةَ فَقِيلَ هَذَا عَلِيٌّ هَزَّ الْحِصْنَ يُرِيدُ أَنْ يَقْلَعَ الْبَاب.
✅❸ اِنَّ الْمُسْلِمِينَ لَمَّا انْصَرَفُوا مِنْ خَيْبَرَ، رَامُوا حَمْلَ الْبَابِ، فَلَمْ يُقِلَّهُ مِنْهُمْ إِلَّا سَبْعُونَ رَجُلًا
✅.❹ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ؛ لَقَدْ حَمَلْتَ مِنْهُ ثِقْلًا؟ فَقَالَ مَا كَانَ إِلَّا مِثْلَ جُنَّتِيَ الَّتِي فِي يَدِي فِي غَيْرِ ذَلِكَ الْمَقَامِ.
📙📘📗📕📒📔
√ منابع فقط از اهل تسنن؛
📚الكتاب ابن ابی شیبة، ج ۶، ص ۳۷۴
📚دلائل النبوة، ج ۴، ص ۲۱۲
📚تاريخ بغداد، ج ۱۱، ص ۳۲۴
📚تاريخ ابن عساکر، ج ۴۲، ص ۱۱۱
📚لسان الميزان، ج ۴، ص ۱۹۶
📚المقاصد الحسنة، ج ۱، ص ۴۷۸
📚تاريخ الخلفاء، ج ۱، ص ۱۶۷
📚مرقاة المفاتيح، ج ۱۱، ص ۲۴۵
📚سمط النجوم، ج ۳، ص ۶۶
📚كشف الخفاء، ج ۱، ص ۴۳۸
📚مسند حنبل، ج ۶، ص ۸
📚کتاب المغازی، ج ۲، ص ۱۲۸
📚تاريخ الطبری، ج ۲، ص ۱۳۷
📚الكشف و البيان، ج ۹، ص ۵۱
📚السيرة النبوية، ج ۳، ص ۳۵۹
📚البداية و النهاية، ج ۴، ص ۱۸۹
📚تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۱۱۰
📚نهاية الأرب، ج ۱۷، ص ۱۸۰
📚تاريخ الاسلام، ج ۲ ص ۴۱۱
📚تاريخ ابن الوردی، ج ۱، ص ۱۲۰
📚فتح الباری، ج ۷، ص ۴۷۸
📚مجمع الزوائد، ج ۶، ص ۱۵۲
📚الجواهر الحسان، ج ۹، ص ۵۱
📚سبل الهدی و الرشاد، ج ۵، ص ۱۲۸
📚السيرة الحلبية، ج ۲، ص ۷۳۷
📚اللآلی المنثورة، ج ۱، ص ۱۶۶
📚تاريخ مختصر الدول، ج ۱، ص ۴۸
📚حدائق الأنوار، ج ۱، ص ۳۳۸
📚السنة، الشیبانی، ج ۲، ص ۶۴۶
📚تاريخ اليعقوبی، ج ۲، ص ۵۶
📚مفيد العلوم، ص ۹
📚مفاتيح الغيب، ج ۲۱، ص ۷۷
📚الجوهرة، ج ۱، ص ۲۹۸
📚شرح نهج البلاغة، ابی الحدید، ج ۱، ص ۲۰
📚الرسائل، ابن تیمیة، ج ۱۸، ص ۳۶۲
📚الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۳۵۲
📚بريقة محمودية، ج ۲، ص ۹