توضیح و تفسیر این آیه ( مباهله ) از غیر شیعه: (فخر رازى در تفسير آيه مباهله بعد از آنكه مى‌گويد كه از آن استفاده مى‌شود كه على (علیه السلام) نفس رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بوده است و لازمه‌اش آن است كه چون رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) از جميع انبياء افضل و اشرف بوده است على (علیه السلام) نيز بايد از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) گذشته از بقيّۀ انبياء افضل و اشرف باشد، مى‌گويد: و اين استدلال به آيۀ را تاييد مى‌كند حديثى كه موافق و مخالف بر آن اتّفاق دارند كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: من اراد ان يرى آدم فى علمه، و نوحا فى طاعته، و ابراهيم فى خلته، و موسى فى هيبته، و عيسى فى صفوته فلينظر الى على بن أبيطالب. «هر كس بخواهد آدم را، در علمش و نوح را در طاعتش، و ابراهيم را در خُلَّتش، و موسى را در هيبتش، و عيسى را در برگزيدگى و خلوصش ببيند بايد على بن أبى‌طالب (علیه السلام) را ببيند.» و سپس گويد: اين حديث دلالت دارد كه تمام كمالاتى كه در آن پيمبران جدا جدا و متفرّق بوده در على بن أبى‌طالب (علیه السلام) جمع شده است، و اين دلالت دارد بر آنكه على (علیه السلام) از تمام پيمبران افضل است.و امّا شيعيان از قديم الايّام تا اين زمان به آيۀ مباهله استدلال مى‌كنند كه على (علیه السلام) از همۀ اصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) افضل است، چون آيۀ دلالت دارد كه على(علیه السلام) مثل نفس محمّد "(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) " است مگر در آنچه كه دليل، تخصيص زده است، و نفس محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) از جميع اصحاب افضل بوده است پس واجب است كه على(علیه السلام) از همه اصحاب افضل باشد. (( این مطلب در کتاب گرانسنگ امام شناسی تالیف سید الطائفتین حضرت علامة طهرانی (رحمة الله علیه) به نقل از کتابِ تفسیر فخر رازی ج۷ ص۸۶ بیان شده است)) https://eitaa.com/moarfan_hagheghat