*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۷) خروج برخی احکام از شمول «لِتَشْقَىٰ» تعبیر «لِتَشْقَىٰ» می رساند که در انجام تکالیف دینی ،تحمل مشقت های طاقت فرسا لازم نیست. با وجود انکه اصل سختی و رنج ،لازم بسیاری از تکالیف الهی است ،اما طبق قواعد« لاضرر» و« لا حرج»، در دستورهای دین (قرآن و سنت ) سختی و زحمت جانکاه نیست، به عنوان مثال: اگر وضو برای مکلف ضرر داشته باشد ،تیمم جایگزین آن می شود و اگر خواندن نماز به حالت ایستاده میسر نباشد به صورت نشسته و یا خوابیده انجام می شود . اما موضوعی که از شمول آیه«لِتَشْقَىٰ»خارج می شود،جهاد با کافران و دفاع از اسلام است،براین اساس پیغمبر اکرم ص سالهای متمادی در حال دفاع بود، واگر دیگران نیز ایشان را یاری نمی کردند،باید تنها مبارزه می کرد؛ نیز در سفر به طائف برای دعوت مردم به توحید، آن قدر پای مبارکشان سنگ خورد که از جراحت های آن خون می ریخت ،این گونه تکالیف آن حضرت (ص) گر چه شاقٓ و از احکام ضروری بودند ،مشمول «لِتَشْقَىٰ» و قاعدهٰ «لاضرر» نیستند هم چنانکه ،امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای دفاع از دین همه هستی و داشته های خویش را در راه خدا تقدیم کرد. بنابراین اگر خطری متوجه دین شد،باید هرطور شده، این خطر را دفع کرد. اگر با مال ممکن است، با مال؛ اگر با بیان مقدور است، با بیان؛ اگر با سیاست است، با سیاست، با قراداد و... باید هر کاری می‏شود، کرد تا خطر از دین رفع گردد. گاهی هم این خطر رفع نمی‏شود جز با خون. اگر خون ما خطر را از دین رفع می‏کند، باید خون داد و افتخار کرد. این‌جا دیگر محاسبات و معادلات مطرح نیست،در دفاع از دین امکان دارد انسان تکه تکه شود مانند : شهید سلیمانی ، شهید زین الدین و‌سایر شهدا، ویا ممکن است قطع نخاع شود و باقی عمر خود را با معلولیت بگذراند. گاهی بعضی از افراد از آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»(۲۸۶،بقره)سوء استفاده می کنند، در حالیکه در بعضی از تکالیف دینی مانند : فروع دین ،امر به معروف ،نهی از منکر، هدایت مردم باید تلاش کرد«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»(حج،۷۸) . چنانچه در هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دنیا یا آخرت زحمت و تلاش لازم است .طبق بیانات رهبر معظم انقلاب خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می‌آید: لا یُکَـلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛(۵) هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیفتان هم بیشتر است؛ من این را عرض میکنم. خلاصه‌ی حرف ما و عرض ما این است: چون وُسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است،تکلیفتان هم زیاد است.۱۳۹۸/۷/۱۰ اگر امیرالمومنین ع در سجده های طولانی گریه و استغفار میکرد :« هُو البکاءُ فِی المِحرابِ لَیلاً» زیرا عظمت و نعمت های خداوند را می شناخت « ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ »( زمر،۶۷) و اکثر مردم چون به این درک نرسیده اند از خدا تشکر نمی کنند و از هر کس واهمه دارند به جز خداوند سبحان . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin