اضلاع چندگانه جنگ در کنار هم 🔹با انتشار خبر رسمی اعلام «شرایط ده‌گانه جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنگ» از سوی شورای عالی امنیت ملی، بحث‌ها و مجادلات جدی در شبکه‌های اجتماعی و تجمعات مردمی شکل گرفته‌است. بحث‌هایی که اگرچه می‌تواند به تبادل نظر و ارتقای فکر جامعه کمک کند اما عامل تشتت و اختلافی سهمگین در اوج اتحاد مقدس مردم ایران نیز می‌تواند باشد. در این بین چند نکته قابل بیان است: - جمهوری اسلامی ایران به تمامی کشورهای دنیا از جمله دشمن و حامیان او نشان داد که در اوج صلابت و قدرت، در دفاع از کشور خود هیچ تعارفی ندارد و همانگونه که به کشورهای منطقه هشدار داده بود، در کنار جنگ مستقیم با دشمن، هر مکان آبی و خاکی که از آن به کشور ما حمله‌ای صورت گرفته باشد با شدت تمام مورد هدف قرار خواهد داد. این امر پیش از این یک هشدار دیپلماتیک بود اما در صحنه عمل کاملا محقق گردید. - به همان میزان که قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران در نهایت شدت، در حال دفاع از کشور است، تمامی دستگاه‌های دیپلماسی و رسانه‌ای نیز باید فعال باشند. چهره‌ی وحشی دشمن را در تمامی عرصه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای رسوا نمایند و اگرچه نهادهای رسمی بین‌المللی بازیچه‌ی کشورهای استکباری است، در عین حال اما از پیگیری‌های حقوقی برای احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی کوتاه نیاد. - یکی از حساس‌ترین موضوعات هر جنگ، احقاق حقوق کشور در صحنه‌ی بین‌المللی است. در طی چهل روز گذشته کشورهای مختلف همسایه و منطقه تلاش زیادی برای وساطت توقف جنگ انجام دادند. اگرچه جمهوری اسلامی ایران به صورت مبنائی و تجربه گذشته طرف مقابل را خائن در هر قراردادی می‌داند اما لازم بود که در این عرصه نیز قدرت و دست برتر خود را نشان دهد و اثبات نماید که هیچ ابائی برای اعلام حقوقی شرایط خود ندارد. اینک افکار عمومی دنیا در کنار تمجید از قدرت نظامی ایران، قدرت دیلماسی را هم مشاهده نموده و به این نتیجه رسیده‌اند که کشور ما در هیچ عرصه‌ای از دفاع از حقوق خود کوتاهی نمی‌نماید. - رهبر شهید انقلاب و رهبر جمهوری اسلامی ایران شرایط مختلفی را تاکنون اعلام نموده‌اند. از لغو کامل تحریم‌ها تا دریافت غرامت از دشمنان و ... که دست‌اندرکاران امور امنیتی و دیپلماسی وظیفه خود را برای ابلاغ و به نتیجه رسیدن واقعی این شرایط انجام می‌دهند. بدیهی است خطوط قرمز دیپلماسی کشور ما همان سه شرط اصلی است که رهبری شهید ترسیم فرموده‌اند:«عزت، حکمت و مصلحت» و هیچ مقام بین‌المللی کشور اجازه تخطی از این خطوط قرمز را نداند. طبیعی است این اقدامات هیچ‌گاه به معنای اعتماد به دشمن یا کوتاه آمدن از حق دفاع مشروع نبوده و نخواهد بود و همانگونه که در بیانیه قرارگاه خاتم‌الأنبیاء تصریح شده است همچنان دست نیروهای مسلح بر ماشه است. - تنها چند ساعت از صدور بیانیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام شرایط کشورمان، رژیم صهیونیستی اقدام به حملات بسیار شدید و وحشیانه به جنوب لبنان کرد. بدیهی است پاسخ‌گوئی قاطع و کوبنده به این اقدامات وظیفه فوری و مهم نیروهای مسلح است. از سوی دیگر هرگونه اقدام دشمنان که باعث برهم زدن توافقات اولیه بوده باشد باید به صورت قاطع پاسخ داده شود و دستگاه دیپلماسی نیز بدون هیچ تعارفی هرگونه گفت‌وگو را بر اساس میدان جنگ برنامه‌ریزی نماید. - در کنار تمامی اقدامات نظامی و دیپلماتیک صورت گرفته، حضور بی‌نظیر مردم کشورمان در خیابان‌ها یک حماسه تاریخی را ثبت کرده است. تنها راه باقی‌مانده برای دشمن، ایجاد تفرقه و بی‌اعتمادی در بین جامعه است. اعتقاد کامل داریم که تصمیمات اتخاذ شده در صحنه‌ی جنگ، قطعا با درایت کامل مسئولان بوده است. اما شفاف‌سازی و گفت‌وگو با مردم و تشریح مبانی تصمیم‌گیری‌ها از اصل تصمیم‌گیری مهمتر است و اگر این مهم صورت نپذیرد حمایت مردم تضعیف شده و حربه‌ی اختلاف‌افکنی و ناامیدی در بین آنان موثر خواهد بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat