⚡️مذاکره در امتداد جنگ 🔸این روزها شاهد بحث‌های بسیار جدی و متفاوت از موضوع مذاکره هستیم. آن‌گونه که در روزهای اخیر مشاهده شده است این است که تلقی برخی از بدنه‌ی جامعه بویژه طیف دغدغه‌مند انقلابی نسبت به مذاکره، مطابق با واقعیت نیست. 🔹آن‌گونه تاریخ نشان داده‌است اساسا هیچ جنگی بدون مذاکره و قرارداد طرفین به اتمام نرسیده است، مگر آنکه یک طرف غلبه کامل و صد‌درصدی بر دیگری یافته و نابود کرده باشد. بنابراین در بسیاری از جنگ‌های دنیا، مذاکره و رسیدن به برخی تفاهم‌های متقابل بخشی از جنگ است. مرحله‌ی پایان جنگ یا میانه‌ی جنگ که با عدم پایبندی یک یا هر دو طرف ممکن است ناتمام بماند. تصمیمی که نظام جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر به آن رسیده و اعلام کرده‌است درواقع در مسیر و امتداد دفاع چهل روزه‌ای است که با اقتدار و افتخار کامل صورت پذیرفت و برهمگان عیان شد. 🔹جنگ واقعیت‌های تلخ و شیرین بسیاری دارد. کامیابی‌ها و ناکامی‌هایی که اقتضای آن است و هیچ طرفی از آن بی‌نصیب نیست، لذا موفقیت در جنگ نیز یک امر کاملا نسبی است. حتی پیروزی یک طرف، هیچ‌گاه به منزله عدم دریافت آسیب‌ها و خسارت‌ها نبوده و برای برآورد پیروزی، ناکامی‌ها و کامیابی‌ها را در کفه‌ی ترازو قرار می‌دهند. 🔹در دفاع مقدس هشت ساله نیز موارد متعددی از آسیب‌های جدی را مشاهده بودیم. اشتباه در محاسبات عملیاتی، تلفات مختلف انسانی و تسلیحاتی و فریب‌های موثر دشمن و .. . اما ما نیز موفقیت‌های چشمگیر زیادی داشتیم که نسبت به شرایط تحریم ایران و پشتیبانی‌های جهانی دنیا از حزب بعث و صدام، قابل توجه بود. عدم موفقیت صدام در تصاحب حتی یک وجب از خاک کشورمان از جمله پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران بود. 🔹به همین شکل زمانی که پایان جنگ اخیر رژیم صهیونی علیه فلسطین و غزه اعلام شد، این مردم حامی غزه بودند که به شادی پرداختند. اگرچه دشمن توانسته بود ده‌ها هزار فلسطینی را شهید کند، بیش از نیمی از غزه را با خاک یکسان کند، اما سنجه‌ی پیروزی در جنگ امری کاملا نسبی است. مذاکرات بین ایران و آمریکا در این روزها نیز اولا باید یکی از پازل‌های جنگ محاسبه شود، چه آنکه در پیام رهبری معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و نیروهای مسلح بدان تصریح شده و ثانیا با واقعیت‌های میدانی مذاکرات سنجیده شود. 🔹همان‌گونه که بیان شد مذاکره‌ی این روزها، امتداد جنگ است و به مانند جنگ ممکن است دستاوردهایی داشته باشد. باید برای عموم مردم تبیین گردد که اگر چه شرایط و چارچوب کلی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای این مذاکرات لحاظ خواهد شد، اما میدان مذاکره نیز قطعا فرازو فرودها، تک‌ها و پاتک‌های فراوانی دارد. همانگونه که در صحنه ي جنگ از هر ۱۰ موشک پرتاب‌شده حتی اگر ۵ موشک به هدف اصابت کند، برای ما امری مطلوب و کاملا واقعی است، درمذاکره نیز بمانند جنگ باید واقعیت میدان را دید. مطلوب اولیه‌ی ما در جنگ این است که ناو آمریکائی به صورت کامل منهدم شود، اما اصابت موشک و تخریب بخشی از آن که منجر به خروج ناو از صحنه عملیات شود هم امری واقعی و پیروزی محسوب می‌شود. 🔹توقع دست‌یابی مطلق به تمامی انتظارات ایجاد شده برای افکار عمومی امری بسیار خطرناک است. بخشی از این انتظارات متاسفانه ناشی از ارائه‌ی تحلیل‌های احساسی افراد اثرگذار و همچنین ایرادات متنی و محتوایی بیانیه شورای عالی امنیت ملی است که باید در جای خود مورد بررسی جدی قرار گیرد. 🔹برهمین اساس لازم است افکار عمومی را از هرگونه انتظارات غیرواقع و صددرصدی از مذاکره پرهیز داد. در عین حال خط قرمز رعایت اصل مهم سیاست خارجی یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» همچنان خط قرمز ما باید باشد. این مذاکرات به دلایل مختلفی بسیار شکننده است و لذا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن تجدید قوا در این روزها، به صورت کاملا آماده‌باش و دست به ماشه خواهند بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat