ویژگی‌های علمی و فقاهتی آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای استاد آیت‌الله رحمانی نیشابوری در ابتدای درس خارج فقه‌القضا روز پنج شنبه در جمع قضات محترم نکات قابل توجهی را در رابطه با وجود قطعی شرط فقاهت و اجتهاد در مقام معظم رهبری آیت‌الله حاج سیدمجتبی خامنه‌ای بیان کردند، به برخی از آنها اشاره می‌شود. : ⚡️اختصاصی مباحثات: وی با بیان اینکه حدود۳۰ سال با معظم‌له از نزدیک در دفتر رهبری در قم آشنایی داشته و مطالب زیادی را به چشم و یا گوش خود دیده و شنیده است گفت: موفقیت یک طلبه برای رسیدن به مرحله اجتهاد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: ۱ . محیط خانوادگی: معظم‌له نه تنها والد بزرگوارشان از مراجع بودند، اجدادشان آیات عظام سیدجواد و سید حسین و سیدمحمد خامنه‌ای از سادات و فقهای به‌نام بودند. از باب مثال آیت‌الله سیدجواد از شاگردان میرزای نائینی در فقه و اصول بوده‌اند و تقریرات ایشان از درس اصول و فقه نائینی توسط اینجانب برای بزرگداشت وی تحقیق و تصحیح شد. از جهات مختلف عالی بود و همچنین اجداد مادری از علمای بزرگ بوده‌اند بنابراین معظم‌له مصداق ضرب‌المثل «ولد العالم نصف العالم» می‌باشند. کنایه از اینکه با فرهنگ و ادبیات آن علم آشنا است. ۲. استعداد عالی : خوشبختانه در این جهت معظم‌له به شهادت دوستان و اساتید، مصداق ضرب‌المثل معروف‌اند «ف»گفته می‌شود، فرحزاد می‌خواند... از باب مثال صدیق مکرم شهید رئیسی، رئیس جمهور سابق که مدتی با وی در درس اصول سیدنا‌الاستاد سیدمحمود هاشمی شاهرودی شرکت می کردند، می‌فرمودند استعداد و حافظه ایشان از حد متعارف خیلی بالاتر است. در این رابطه برای شاهد مواردی را ذکر می کردند. یکی دیگر از اساتید ایشان که از نام بردن وی معذورم می‌فرمود در ابتدا من استاد بودم و معظم‌له شاگرد بعد از مدتی ایشان تبدیل به هم مباحثه شد همان مطلبی که میان شهید سیدمحمد باقرصدر و یکی از اساتید کتاب مکاسب ایشان و آن استاد اتفاق افتاد. ۳. اساتید: ایشان از دو نوع استاد در دو حوزه علمیه بهره‌مند بود. الف – حوزه سلوکی از محضر آیات عظام کشمیری، بهجت، بهاءالدینی بهره‌مند شد. ب) در حوزه علوم حوزوی فقه،اصول و... از محضر آیات عظام وحید خراسانی، تبریزی و سید محمود شاهرودی استفاده کرد. هر یک از این اساتید توجه خاصی به ایشان داشتند. از باب نمونه حقیر به استادم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی عرض کردم شما با پذیرش ریاست قوۀ قضائیه حیف شدید، معظم‌له با نگاهی متعجبانه فرمود چرا !؟ حقیر عرض کردم، زیرا اگر شما در حوزه می‌ماندید مرجع تقلید تربیت می‌کردید ولی اداره قوۀ قضائیه هر چند مهم است ولی دیگران هم می‌توانند اداره کنند. ایشان فرمودند از کجا می‌دانید همان کاری را که من در قم انجام می‌دادم در تهران انجام نمی‌دهم؟ بعد فرمودند در تهران درس اصول شروع کردم و آقای سید مجتبی نیز شرکت می‌کند که از نظر استعداد، حافظه و ذوق فقهی عالی است. این مطلب را آقای شاهرودی - که در تعریف از دیگران به ندرت حرف می زدند- حدود ۲۰سال قبل فرمودند. ۴. تربیت شاگرد: معظم له از سال۱۳۷۴تدریس معالم را شروع کردند و با توصیه حضرت آقا در سفر اول به قم مبنی بر ضرورت تحول در کتب درسی به جای معالم، حلقات شهید صدر راجای‌گزین کردند. حقیر این توفیق را داشته‌ام در بعضی مواردی که طلاب عزیز باید آزمون و مباحثه علمی داشته باشند، مثل مدارج علمی، مصاحبه برای اعزام طلاب به خارج از ایران، مصاحبه با روحانیون حج و عمره و مصاحبه جهت تشخیص نخبگی حضور داشته‌ام. یکی از اساتیدی که شاگردانشان در این آزمون‌ها موفق می‌شدند شاگردان معظم له هستند و این مطلب کاشف از موفقیت استاد می‌باشد. ۵. سعی و تلاش : ایشان حدود ۴۰ سال است که وارد حوزه علمیه شده‌اند، اعم از تهران و قم و اشتغال به فقه و اصول و علوم وابسته دارند. این مطلب با توجه به عوامل دیگر که در حد عالی بود نتیجه‌اش نیل به مدارج عالی حوزوی یعنی ملکه استنباط و اجتهاد است. 🔻🔻🔻 @mobahesat