🔸 جابر پاسخ داد: «يا عَطيَّةُ! سَمِعْتُ حَبيبي رَسُولَ اللهِ(ص) يَقُولُ: «مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ، وَمَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْم أُشْرِکَ في عَمَلِهِمْ»، وَالَّذي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبيّاً إنَّ نِيَّتي وَ نِيَّةَ أَصْحابي عَلى ما مَضَى عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ وَأَصْحابُهُ؛ اى عطيّه! از حبيبم رسول خدا شنيدم که مى فرمود: «هرکس گروهى را دوست داشته باشد در قيامت با آنان محشور خواهد شد و هر کس عمل گروهى را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريک است». سوگند به خدايى که محمّد را به حق براى رسالت برانگيخت، (اگر من بر اثر ناتوانى نتوانستم همراه امام حسين(ع)باشم، ولى) نيّت و خواسته من و يارانم، بر همان مسيرى است که حسين(ع) و يارانش پيموده اند».(5) 🔹ورود جابر صحابى بزرگ پيامبر اسلام(ص) به کربلا در اربعين حسينى براى زيارت قبر پاک آن حضرت و ساير شهداى راه خدا، در واقع اين هدف را دنبال مى کرد که سدّ خفقان را بشکند و راه را براى زائران حسينى بگشايد تا با زيارت پرشورشان پرچم عاشورا را در کربلا برافرازند و خاطره شهيدان را همواره زنده نگه دارند و مبارزه دامنه دارى را از اين طريق بر ضدّ دشمن آغاز کنند. 🔸اضافه بر اين، زيارت اين صحابى بزرگ، درسى است براى نابخردانى که از زيارت قبور اولياءالله به خاطر کج فهمى و عدم درک حقيقت تعليمات اسلام، ممانعت به عمل مى آورند. ____________________ 📚 پی نوشت: 1 . رجوع کنيد به: الاصابة في معرفة الصحابة، ج 4، ص 162 (شرح حال عبدالله بن عمرو بن حرام). 2 . رجوع کنيد به: الاستيعاب، ج 1، ص 219; دائرة المعارف الشيعيّة العامة، ج 7، ص 70; معجم رجال الحديث، ج 4، ص 11 و اعيان الشيعه، ج 4، ص 47. 3. شيخ طوسى در رجال خود عطيه عوفى را از اصحاب اميرمؤمنان على(عليه السلام) شمرده است؛ وى از قبيله هَمْدان و داراى کتابى در تفسير بوده است. خود او مى گويد: من قرآن را با تفسيرش سه بار بر ابن عباس عرضه کردم، ولى قرائت قرآن را هفتاد بار نزد او خواندم (رجوع کنيد به: سفينة البحار، شرح حال عطيه). 4. در نقلى ديگر آمده که جابر نخست سه بار تکبير گفت و آنگاه زيارت نامه اى خواند (رجوع کنيد به: بحارالانوار، ج 98، ص 329.) 5. بحارالانوار، ج 65، ص 130، ح 62. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup