⁉️متن شبهه: 👇👇👇
اگر امامت انتصابی است نه انتخابی پس چرا پیامبر گرامی اسلام در عشيرة الاقربين فرمودند هر کس الآن بخواهد میتواند وصی من باشد؟؟؟
✅پاسخ شبهه: 👇👇👇
👈با توجه به این اعتقاد که امامت مقام و منصب الهی بوده که تابع تشریع و نصب الهی است، این سوال به ذهن تبادر می کند که پس چرا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در جریان انذار بستگان نزدیک خود فرمود: نخستین کسی که دعوت مرا بپذیرد او وصی و جانشین من خواهد بود؟
👈اگر چنان چه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مأموریت داشته که هم زمان با رسالت خود خلافت و جانشینی امیرمؤمنان را نیز به امّت اعلام و معرّفی نماید، در اجرای این مأموریت مهم، لحاظ سه جهت از سوی آن حضرت لازم و ضروری مینمود.
👈زیرا آن حضرت از یک طرف بیم داشت که مبادا مردم این کار را حمل بر نظر شخصی وی نموده و از پذیرفتن آن سر باز زنند
👈از سوی دیگر بر اساس آیه 125 سوره نحل مأموریت داشت که در دعوت زبانی فنون زبان را به کار ببرد یعنی در هر جا به مقتضای فهم و استعداد شنونده سخن بگوید.
👈از سوی سوّم با علم خدادادی خویش به روشنی می دانست که در جریان دعوت خویشاوندان نزدیک جز علی کسی دیگر به او پاسخ مثبت نخواهد داد. شاید رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به خاطر رعایت این سه جهت، مسئله جانشینی خویش و امامت علی ـ علیه السلام ـ را به اين بیان و تعبیر مطرح نموده است، زیرا با این تعبیر و بیان است که آن حضرت هم جانشین تعیین شده از طرف خدا را برای امّت اعلام و معرّفی نموده است و هم رفع اتهام از خویش مبنی بر اعمال نظر شخصی نموده و هم حجّت را بر بستگان نزدیک خود تمام نموده و زبان اعتراض آن ها را مبنی بر این که چرا يکي از بزرگان قوم را به عنوان جانشین خود انتخاب نکردی؟ بسته است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup