✅و اما پاسخ : 👇👇👇👇👇👇 👈🕋پاسخ شبهه: ✅نویسنده مغرض و ساده‌اندیش، با بغض و کینه‌ای که نسبت به اسلام دارد، از طریق دلایل کودکانه سعی کرده تا فریضه مهم حج را زیر سوال ببرد و فلسفه حج را رونق شهر مکه دانسته است! در حالیکه حج، گذشته از آثار و ثواب‌های اخروی که دارد، در دنیا نیز دارای آثار فراوان سیاسی، اجتماعی و معنوی است و آیات فراوان و روایات زیادی درباره آن وجود دارد و نمی‌توان با یک شبهه‌ی کودکانه، به آن خدشه وارد کرد. ✅نوسینده همچنین رفتن افراد مستطیع و ثروتمند به حج را نشانه تبعیض دانسته در حالیکه این موضوع، لطف خدا به فقیران بوده تا آنها برای فریضه حج، به سختی نیفتند. ✅به هر حال در جواب این شبهه، توجه شما را فقط به یک روایت از امیر کلام، حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام جلب می‌کنم که در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به فلسفه حج از زمان حضرت آدم (ع) و آثار مهم معنوی حج مثل فروتنی و از بین رفتن روحیه تکبر و... اشاره فرموده‌اند. 📖آن‌حضرت می‌فرماید: آیا مشاهده نمى‌کنید که همانا خداوند سبحان، انسان‌هاى پیشین از آدم(ع) تا آیندگان این جهان را با سنگ‌هایى در مکّه آزمایش کرد که نه زیان مى‌‌رسانند، و نه نفعى دارند، نه مى‌بینند، و نه مى‌شنوند؟ 📖این سنگ‌ها را خانه محترم خود قرار داده و آن‌را عامل پایدارى مردم گردانید. سپس کعبه را در سنگلاخ‌ترین مکان‌ها، بى‌گیاه‌ترین زمین‌ها، و کم فاصله‌ترین درّه‌ها، در میان کوه‌هاى خشن، سنگریزه‌هاى فراوان، و چشمه‌هاى کم آب، و آبادى‌هاى از هم دور قرار داد، که نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هیچ‌کدام در آن سرزمین آسایش ندارند. 📖سپس آدم(ع) و فرزندانش را فرمان داد که به سوى کعبه برگردند، و آن‌را مرکز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلب‌ها، به سرعت از میان فلات و دشت‌هاى دور، و از درون شهرها، روستاها، درّه‌هاى عمیق، و جزایر از هم پراکنده دریاها به مکّه روى آورند، شانه‌هاى خود را بجنبانند، و گرداگرد کعبه لا اله الا الله بر زبان جارى سازند، و در اطراف خانه طواف کنند، و با موهاى آشفته، و بدن‌هاى پر گرد و غبار در حرکت باشند. لباس‌هاى خود را که نشانه شخصیّت هر فرد است در آورند، و با اصلاح نکردن موهاى سر، قیافه خود را تغییر دهند، که آزمونى بزرگ، و امتحانى سخت، و آزمایشى آشکار است براى پاکسازى و خالص شدن، که خداوند آن‌را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد. 📖اگر خداوند خانه محترمش، و مکان‌هاى انجام مراسم حج را، در میان باغ‌ها و نهرها، و سرزمین‌هاى سبز و هموار، و پردرخت و میوه، مناطقى آباد و داراى خانه‌ها و کاخ‌هاى بسیار، و آبادى‌هاى به هم پیوسته، در میان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گیاه، داراى مناظرى زیبا و پر آب، در وسط باغستانى شادى آفرین، و جادّه‌هاى آباد قرار مى‌داد، به همان اندازه که آزمایش ساده بود، پاداش نیز سبک‌تر مى‌شد. 📖اگر پایه‌ها و بنیان کعبه، و سنگ‌هایى که در ساختمان آن به کار رفته از زمرّد سبز، و یاقوت سرخ، و داراى نور و روشنایى بود، دل‌ها دیرتر به شک و تردید مى‌رسیدند، و تلاش شیطان بر قلب‌ها کمتر اثر مى‌گذاشت، و وسوسه‌هاى پنهانى او در مردم کارگر نبود. در صورتى که خداوند بندگان خود را با انواع سختى‌ها مى‌آزماید، و با مشکلات زیاد به عبادت مى‌خواند، و به اقسام گرفتارى‌ها مبتلا مى‌سازد، تا کبر و خود پسندى را از دل‌هایشان خارج کند، و به جاى آن فروتنى آورد، و درهاى فضل و رحمتش را به روى‌شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانى در اختیارشان گذارد. 🔰منبع روایت: نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، ص ۳۸۹ تا ۳۹۱ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup