قرآن و کرونا بروز و شیوع بیماری جدید کویید ۱۹ معروف به ویروس کرونا اثرات مختلفی در همه زمینه‌های زندگی مردم ایران گذاشته است که جا دارد جدا از بحث تخصصی پزشکی آن به عنوان آسیب‌های مختلف اجتماعی، روانی، فکری و حتی اعتقادی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. یکی از اثرات این ویروس تعطیلی برنامه‌های مذهبی مثل نماز جمعه بود. نماز جمعه‌ای که هیچگاه در بحبوحه ترور‌های دهه شصت و حتی زیر موشک باران صدام جنایتکار در دوران دفاع مقدس تعطیل نشد این بار به خاطر حفظ جان هموطنان عزیز و جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس ناخوانده در بیست و سه استان کشور تعطیل شد. نکته قابل تأمل آن است که یک ویروس نانو متری که غالباً با میکروسکوپ‌های الکترونی دیده می‌شود و از نظر حیات موجود زنده محسوب نمی‌شود، چون تمام ویژگی‌های حیات را ندارد از موشک‌ها و بمب‌های چند تنی بسیار خطرناک‌تر و مخرب‌تر شده است و این به آن معناست که نوع سلاح‌ها در عرصه نبرد متفاوت شده است و ما باید برای مقابله با همه تهدید‌های دشمن در همه زمینه‌ها قوی بشویم. «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ – انفال / ۶۰» و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم.» در این آشفته بازار کرونا که جو روانی آن کشنده‌تر و خطرناک‌تر از خود ویروس است و عده‌ای از رسانه‌های فارسی زبان خارجی مانند: «من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و…» و دوستان داخلی آن‌ها با دم خود گردو می‌شکنند و به طور خواسته به جو روانی کرونا دامن می‌زنند. عده‌ای هم از سر دلسوزی کاسه داغ‌تر از آش شده اند که این‌ها همه کشک است و می‌خواهند دین و فرهنگ ما را از دستمان بگیرند باید خیلی دقیق و با حساب و کتاب حرکت کرد و در مورد نکاتی چند تأمل نمود. بدون شک ظهور این ویروس دو روز مانده به انتخابات مجلس و انتشار اولیه آن از شهر قم در صورتی که استان‌های مرزی و به خصوص مبادی ورود مسافر و کالا از چین بیشتر گزینه شروع این بیماری در ایران می‌توانست باشد کمی بحث برانگیز است. تلاش‌های خارج نشینان برای بر حذر داشتن مردم از شرکت در انتخابات به بهانه ابتلا به کرونا خود مهر تأییدی بر این ادعا بود. اما حالا که کرونا آمد و از قم هم شروع شد. حالا چه کنیم؟ آیا این ویروس یک بلای آسمانی است که در کنار سیل و زلزله بر سر مردم ما نازل شده است؟ اگر چنین است به کدامین گناه؟ و یا اینکه این ویروس یک امتحان سخت دیگر برای مردم مقاوم و صبور ایران و آماده سازی برای مواجهه با امتحانات بزرگ دیگر الهی در عصر ظهور است؟ راه حل و راه برون رفت از این مشکل چیست؟ آیا فقط به نکات بهداشتی اکتفا کنیم؟ آیا مسائل اعتقادی و دینی از قبیل دعا و مناجات و صدقه در این بین تأثیر دارد؟ احتکار ماسک و مواد ضدعفونی را کجای دلمان بگذاریم؟ مراجعه به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) پاسخ تمام سؤالات ما را خواهد داد. ۱ – سختی‌ها و مشکلات، امتحان الهی «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ – بقره ۱۵ تا ۱۵۷» نگاهی به آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره به خوبی برای ما روشن می‌سازد که خداوند با اسباب مختلف بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسانی که در مقابل این سختی‌ها صبر و بردباری کنند و عاقبت امور را به سوی خدا بدانند مورد لطف و رحمت و هدایت الهی هستند. ۲ – بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید قال الرضّا (ع): «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ‏ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ‏ أَحْدَثَ‏ اللَّهُ‏ لَهُمْ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ» کافی / ج۲ / ص۲۷۵ در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند. یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را