🛑 «جامعیت اسلام» - قسمت اول
در یادداشت گذشته عرض کردم که جامعیت بارزترین صفت جریان اصیل اسلامی است؛ همان جریانی که با ایجاد یک انقلاب بزرگ مردمی در ایران، اسلام را از خطر استحاله در فرهنگ غربی نجات داد.
امام خمینی رحمه الله در سخنرانی های متعدد به این جامعیت اشاره دارند؛ آنچه در مباحث ایشان آمده، دارای دو دستهبندی از این جامعیت است؛ یکی در مقابل تفکرات ضد و یا غیر اسلامی و دیگری به عنوان یک مبحث حوزوی.
🔶 دستهبندی اول با توجه به ابعاد مختلف انسان و بر پایهٔ انسانشناسی است. همانطور که انسان دارای ابعاد مختلفی در زندگی خود میباشد و نیازهای متفاوتی دارد، به همان نسبت در دین اسلام که راهنمای بشر برای رسیدن به بالاترین قلههاست برنامهٔ کاملی برای آن نیاز تدوین شده است. ابعاد مختلف انسان اعم است از نیاز به غذا برای رشد جسمی ، نیاز به همسر و خانواده برای پاسخ به حالات روحی و محبت، نیاز به قوانین اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حکومت برای زندگی اجتماعی و روابط بین همسایه، هممحلی، هم وطن، کشورها و ادیان دیگر و... و همچنین بالاترین نیاز یک انسان یعنی نیاز به تعقل و معنویت که مربوط به روح بلند و مرتبهٔ مثالی و تجرد باطنی او دارد.
در نتیجه اسلام که آخرین دین الهی و قرآن که آخرین کتاب آسمانی است باید برای آن برنامه داشته باشد که دارد. این نوع جامعیت در مقابل کسانی است که اسلام را در یکی از این نیازها محدود میکنند، مثلا احکام اسلامی را صرفا قوانین زندگی مادی (۱) بدانند و یا در مقابل کسانی همهٔ قوانین اسلام حتی صریح آیات جهاد با مشرکین را به مبارزه با نفس و امور معنوی تفسیر کنند؛ پس در نظر امام خمینی رحمه الله اسلام دین جامعی است برای همهٔ ابعاد بشر در زندگی مادی،اجتماعی و معنوی.
ادامه دارد...
_______________
✍️ مهدی رضائی
_______________
(۱)در زمان ایراد این مطالب توسط امام قدس سره در حدود دهههای سی و چهل عدهای از مادیگرایان از دین تفسیر کاملاً مادی ارائه میدادند و معنویات دین اسلام را نفی میکردند.
___________
برای اطلاعات بیشتر به سخنرانی امام قدس سره در تاریخ
۶ مهر ۱۳۵۶ مراجعه کنید.
______________
@mobarez_59