⁉️ سوال: آيا اعتقاد به شهادت حضرت محسن سلام الله علیه و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ ✅ پاسخ: در مورد شهادت حضرت محسن علیه السلام چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد : 1⃣ شهادت ایشان مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل بیت علیهم السلام وارد شد . به تعبیر برخی بزرگان با کشتن ایشان ، یک سوم سادات را کشتند و اگر ایشان زنده بود ، امروز علاوه بر سادات حسنی و حسینی، سادات محسنی هم داشتیم . 2⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل بیت است و انسان را مشمول حدیث " یحزنون لحزننا " قرار میدهد . با این توضیح عنوان " بدعت " بر این قبیل عزاداری ها صدق نمیکند و بطور جدی باید از این کلمه در این زمینه پرهیز کرد . 3⃣ شهادت حضرت محسن علیه السلام بر اساس اسناد معتبر تاریخی بیست روز پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع ، ناشی از یک اشتباه تاریخی است . این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت پیامبر اکرم سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید . جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که حدود بیست روز از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم گذشته بود . مؤید این سخن ( با صرف نظر از اسناد تاریخی) این است که حضرت زهرا سلام الله علیها در روز چهارم ، پنجم و ششم رحلت پدرشان استنصارهای شبانه را انجام دادند یعنی با حضرت علی علیه السلام درب خانه اصحاب میرفتند و قضیه غدیر را یاداوری میکردند و از آنها میخواستند تا با بیعتشان بر ولایت حضرت علی علیه السلام پابرجا باشند و بیعت شکنی نکنند . همچنین روز هفتم و هشتم رحلت ، ایشان به مطالبه سهم الارث خود و سهم ذی القربا پرداختند . در روز نهم رحلت ، در مسجد النبی خطبه خواندند . در پانزدم رحلت قضیه فدک رخ داد . و ... پس معلوم می شود که آن جنایات و قضیه مجروح شدن حضرت و سقط جنین ایشان پس از این وقایع بوده است . 4⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن دهه محسنیه مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن علیه السلام همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه انجام میشده است و باتوجه به عزاداری های مفصل برای ایشان( دو تا سه دهه) از یک طرف ، و گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر ، اضافه کردن دهه های جدید ، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه می گردد . 5⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود . مشکل اینجاست که این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند . این درحالی است که این ایام مصادف با هفته وحدت بوده که بسیار مورد سفارش ائمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث بدست آورده است . اگر این نکته را نیز ضمیمه کنیم که بر اساس اسناد معتبر شهادت حضرت محسن علیه السلام اساسا در این ایام نبوده است ، بهتر میتوان به این انگیزه نامقدس که خود را پشت برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام پنهان کرده است پی برد . 6⃣ نکته ی آخر این که ؛ برائت از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست . اما تقیه نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه تا زمان قیام حضرت حجت وجوب آن برداشته نمی شود و قبل از آن زمان ، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است . بر اساس آموزه تقیه ، هر عقیده یا عملی که موجب ضرر بر خود شخص ، یا نزدیکان او و یا همکیشان او در جاهای دیگر ، ویا اولیای دین یا خود دین گردد باید پنهان شود و ابراز علنی آن حرام است . و نیز یکی از مهمترین واجبات شرعی کتمان اسرار اهل بیت است و به تصریح خود ایشان ، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد به گناهی نابخشودنی دچار شده است . بر همین اساس است که معصومین کسانی را که لعن علنی میکرده اند و اسامی برخی دشمنان را صریحا به زبان می آورده اند ، لعن کرده اند و از آنها اعلام بیزاری کرده اند!! 👈 با این توضیحات میتوان به راحتی فهمید که حضرات معصومین ، امروز از شیعیان خود چه میخواهند . قطعا در شرایطی که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمانه مخفی نیست ، خواست معصومین این است که برائت ما از دشمنان اهل بیت ، باید مخفیانه و شخصی باشد و از لعن علنی و نیز از نام بردن آنها باید جدا پرهیز شود . آنچه امروزه به عنوان برائت مطلوب است ◾️🍃🌱↷ 『 @modarese_novin 』🏴