سلام الله علیکم
✍ خیلی مسائل زیادی در اینجا وجود دارد که مختصر به اون می پردازیم ؛ ( ان شا الله به کتب فقهی و مربوطه مراجعه بشه )
اولا ؛ معیار حلال زادگی چیه؟
و آیا کسی که حرام زاده باشد به جهنم می رود؟
درباره معیار حلال زادگی، احادیثی در این زمینه درمنابع شیعه و سنی وجود دارد که؛
ائمه اطهار(علیهم السلام) را دوست نمیدارد، مگر حلالزاده و آنها را دشمن نمیدارد، مگر حرامزاده ...
اما برای فهم و برداشت درست درباره این دسته از روایات باید به نکاتی توجه شود؛ از جمله اینکه؛ حرامزاده بودن موجب سلب اختیار انسان نشده و علّت تامّه ارتکاب گناه و دوری از محبت و دوستی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم اسلام) نمیشود؛ لذا فرزند زنا نیز مثل دیگر افراد بشر مختار بوده و سرنوشت خود را در دست اختیار خود دارد؛ و میتواند با اعتقاد حق و انجام اعمال نیک و پسندیده این نقص روحی و معنوی خود را برطرف کرده و از مؤمنان و محبّان ائمه اطهار(علیهم السلام) شود .
و هیچ دلیل عقلی یا نقلی وجود ندارد که اثبات کند زنازاده لزوماً اهل جهنّم میشوند؛ همانطور که هیچ دلیلی نیست که اثبات کند هر حلالزاده و مسلمانزادهای وارد بهشت میشود .
ثانیا ؛ همچنین از متون دينی بر میاد كه حرام زاده، به جهت عمل حرام و گناه آلودی كه پدر و مادرش انجام دادند، گناهكار نيست .
همانطور كه در قرآن نيز آمده است:
(وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى)
[سوره فاطر آیه ۱۸ ]
هيچ گنهكارى گناه ديگرى را متحمّل نمیشود .
حرام زاده هم میتونه با داشتن اعتقاد درست و انجام اعمال و دستورهای دينی، به بهشت بره ... همانطور كه در فرمايش امام صادق(علیه السلام) اومده :
«زنازاده اگر اعمال خوب انجام بدهد، به او پاداش داده می شود . اگر كار بد از وی سر زند، مجازات می گردد»
يعنی زنازاده، مانند ساير مردم است .
ثالثا ؛ تولد از زنا درست مانند تولد ناقص الخلقه است .
چطور اگر فرزند با دست فلج متولد شود، امكانات جسمى او كم تر از ديگران است، ولى به هرحال می تواند راه تكامل را طى كند و در فعاليتهاى مادى و معنوى به درجات قابل توجهى برسد كه حتى برخى از افراد سالم به دليل تنبلى يا سستى به آن نمی رسند، فرزند نامشروع هم هرچند زمينه و بستر رشد معنوی كمتری داشته باشد، اما می تواند با تلاش و پشتكار و امداد از خداوند به كمال مادى و معنوى برسد.
در مجموع به جهت خطايی كه والدين آن ها مرتكب شده اند، چه بسا سرشت آن ها ميل بيش تری به بدی ها داشته، و شايد به همين جهت گفته شود كه اين افراد ممكن است بيش از ديگران به سمت انحراف و كمك به شيطان در مسير اهداف غير الهی او گام بردارند .
اما اين امر مطلق نيست و موجب جبر در اين مسير نمی شود؛ همان طور كه برخی از حلال زاده ها ممكن است در اثر عواملی ديگر نظير حرام خواری، رعايت نكردن برخی آداب اسلامی و ... در رسيدن به سعادت راه سخت تری داشته باشند .
لذا روایات هم ظاهراً حکمی غالبی را بیان میکنند نه حکمی کلّی را ؛ یعنی اغلب چنین است که زنازاده دشمن اهل بیت میشود نه همیشه .
رابعا ؛ فلسفه شرط حلالزادگی :
با توجه به معنای امام و امام جماعت که ارائه شده، از اين جهت در متصدّی اين منصب نبايد جهت نقصی باشد، گرچه خودش در حصول اين نقص دخالتی نداشته باشد .
توضيح بیشتر اینکه ؛ محروميت زنازاده از پارهای از مناصب اجتماعی و معنوی مثل امامت جماعت و مرجعيت تقليد و ... که مفاد بعضی از روايات هست ، به خاطر ويژگی اين مناصب است و معنای آن محروميت از نجات در روز قيامت نيست ...
مثلاً انسان کور نمی تواند متولی بعضی از مناصب باشد و يا انسانی که کثير النسيان است نمی تواند قاضی شود، حتی اگر در زندگی خود مرتکب کمترين گناهی نشده باشد، و داشتن حافظه خوب از شرايط نصب قاضی است، امّا اين محروميتها ربطی به سعادت و شقاوت شخص ندارد و همين طور است حال ولد الزنا، و شاهد ما اين است که در همان روايات ولدالزنا در کنار مجنون و جذامی و … قرار گرفته است، با اين که کسي با اختيار خودش ديوانه يا جذامی نمی شود .
خامسا ؛ میفرمایید " اگر اسلام به این قشر احترام میگذاشت "
خب این حرف کاملا اشتباست
این مطالب فوق بیان شد تا بگوییم اسلام بی احترامی نکرده ( همانطور که واضح شد )
اما در مورد اینکه گفتید دیگه این قشر بوجود نمیومد باید بگم خیلی جواب نقضی داره ؛
مثلا آیا امریکا که به آزادی انسانها و آزادی جنسی قائل هست و احترام میذاره ، اونجاها رابطه جنسی نیست ؟؟ همجنس باز نداریم ؟؟
و خیلی مثالهای دیگه که نمیشه مطرح کرد بدلیل اطاله کلام ...
سادسا؛ متوجه جمله اخر ( دو خط اخر) نشدیم
التماس دعا
#استاد_عزیزی
🍃🌱↷
『
@modarese_novin 』