📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ۲۶۹ سوره
#بقره
📜 ((جزء سوم))
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿----
✅ «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»
🔷 [خدا] به هر كس كه بخواهد حكمت مىبخشد، و به هر كس حكمت داده شود، به يقين، خيرى فراوان داده شده است؛ و جز خردمندان، كسى پند نمىگيرد.(ترجمه فولادوند)
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🔰 حكمت را به معنى
معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانستهاند كه خداوند به بعضى از افراد به
خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مىكند، تا آنان وسوسههاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و اين
خير كثير است.
✅ همهى دنيا متاع قليل است، ولى حكمت خير كثير است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست يابى به
حكمت و بينش صحيح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً»
✅ حكمت
هديهاى كليدى و مادر همهى خيرات است. هركه آن را داشت چيزهاى زيادى خواهد داشت. «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً»
🔰 هر كسى به ارزش حكمت پى نمىبرد. 👈 دنياگرايان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكيه مىكنند و سود و زيان را بر اساس مادّيات مىسنجند، ولى 👈 دورانديشان عاقل و راهشناسان انديشمند، از بعد ديگرى محاسبه مىكنند. (۱)
🔰 حكمت حالتى در انسان است كه در اثر تيزفهمى و تيزهوشى،
حقايق را آنچنان كه هست مى فهمد و در فهم اشياء و موضوعات دچار اشتباه نمى شود و اين بالاترين مرتبه در علم و آگاهى است. وقتى انسان به معرفتى رسيد كه همه چيز را درست فهميد، او علم و حكمت را به دست آورده است. (٢)
🔰 حكمت به پيامبران و اوليا و فلاسفه و دانشمندان اختصاص ندارد و هر كس كارى را خوب انجام دهد و آن را محكم كند، در آن كار حكيم محسوب مى شود، خواه كشاورز باشد، يا صنعتگر، يا تاجر، يا كارمند، يا واعظ، يا اديب، يا سخنران، يا حاكم يا نظامى و يا كسى ديگر. 👈 درنتيجه، شرط اوّل و آخر حكمت و حكيم، آن است كه در كارش،
هدف عقلى و شرعى و دنيوى و اخروى موردنظر را تحقّق بخشد.
✅ خداوند متعال فرموده است:
«وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ». يعنى اسرارى را كه خداوند در حكمت قرار داده است كسى نمى داند، جز كسى كه
خداوند او را خاص خود گردانيده باشد. ازاينرو، حكمت عبارت است از: 👈
رستگارى و نيز استقامت در ابتداى كارها و انديشيدن در پايان آنها.
🔰 در اينجا خوب است كه به تفاوت ميان علم و حكمت اشاره كنيم:👇
🔷 علم، اندازهها را با يكديگر مى سنجد و عواملى را كه برخى از اين اندازهها را با برخى ديگر پيوند مى دهند، شناسايى مى كند و قوانينى را كه اين اندازهها را در يكجا گرد مى آورند و نيز اثرى را كه مترتّب برآنهاست، خوب و يا بد، كشف مى نمايد.
🔷 امّا حكمت، انسان را به
پيروى از عقل سليم و دين استوار و نيز به كار گرفتن هرچيز در جاى مناسب خود دستور مى دهد؛ 👈 براى نمونه، علم، اتم را مى شكافد و سفينه هاى فضايى را مى سازد، لكن به هدفى كه دانشمند از اين كار دارد نمى نگرد كه آيا خير است و يا شر و او را از اين يكى نهى نمى كند و به ديگرى دستور نمى دهد. 👈 امّا حكمت به شكافتن اتم و اختراع سفينه هاى فضايى توجّهى ندارد و تنها به اين نگاه مى كند
كه اتم و سفينه ها در كجا و براى چه منظورى به كار گرفته مى شود. 👈
حكمت انسان را متوجّه مى سازد كه اين دو ابزار علمى را در راه خير بشر و خوشبختى او به كار گيرد، نه در راه بدى و بدبختى او. (٣)
📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚
📚 منابع :
١. تفسیر نور / ٢. تفسیر کوثر / ٣. ترجمه تفسير كاشف
#اللّهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
#ماه_رمضان #بهار_معنویت
#ولایت_پذیری #ولایت
#حاکمیت_قرآن #اسلام #ظهور
#تفسیر
#تفسیر_قرآن
https://eitaa.com/mohabbatkhoda