سلام علیکم به نظر میرسه اندکی دقت بیشتری لازمه. چون قسم های باری تعالی برای اثبات حقانیت و یا راضی کردن مکلفان و مخاطبان نیست. بلکه ده ها دلیل دیگه داره که جسارتا عزیزان را به مطالعه دو کتاب زیر دعوت میکنم: المطول و المختصر که هر دوش مال مرحوم تفتازانی است. و یا مثلا: به چیزی میشه قسم خورد که دارای صفت رکنیه (از ارکان) باشند و صفات مختص خودشون داشته باشند و بر اساس آن صفات، نعمت هایی بر اهل زمین و اسمان ارزانی دارند که قطعا مورد سوال اخروی قرار میگیرند و ما باید برای تک تک آنها جواب پس بدهیم وگرنه دلیلی بر این همه توجه و قسم نیست و یا لااقل حصر قسم های قران بر موارد مذکور قابل توجیه نیست و باید ادله دیگری داشته باشد. نه اینکه فقط به آسمون و زمین و شب و روز قسم بخوره. مگه چقدر این ها برای انسان مهمه که خداوند برای اثبات مدعاش بیاد به اینا قسم بخوره. ( لذا دقت کنیم: توسیع دایره توجه و تکلیف انسان در برابر اشیایی مورد قسم) 👈 پیشنهاد میکنم از اموزه های تفسیر نور و نمونه ای یه کم فاصله بگیرید. اونا خیلی کارهای بزرگی هستند و عالین اما برای کسانی نوشته شده که فرصت مطالعه و پژوهش ندارند. نه برای اساتید و محققان حوزه های تفسیر و علوم قرآنی. 🔸یک پیشنهاد دیگه: پیشنهاد میدم اگر موافقید، هفته ای یک جلسه مباحثه تفسیر موضوعی بر اساس مکاتب ده گانه تفسیری از قرن چهارم تا چهاردهم و با رویکرد دقت در موضوعات مبتلا به صورت بگیرد. تقسیم کار بشه و نهایتا خروجی مباحثات به صورت پی دی اف در گروه های مختلف پخش بشه. و حتی میشه مناظرات درون مکتبی بر اساس قران انجام بدیم. مثلا چالش های بزرگی مثل قدیم و حدوث بودن قران و یا وحی من الله بودن و یا من الرسول بودن قران و یا تناقضات آیات و ...... را به بحث بکشیم. خلاصه جسارتا یه کم از حالت عرفی به حالت تخصصی بریم تا مفید فایده بیشتری باشد ببخشید طولانی و جسارت شد. التماس دعا