🌹 أهل الذکر... 🎤 استاد گرانقدر آیت الله شیخ مهدی گنجی دام ظله : ✔️ مرحوم آقای خوئی فرموده: اهل ذکر عنوان جامعی است که خبر رواة را شامل ميشود و آنچه که در روایات آمده است که ائمه عليهم السلام اهل ذکر هستند از باب تطبیق است که منافاتی با دیگر مصادیق ندارد. ✔️ شیخ انصاری می گوید: سیاق آیه علمای اهل کتاب را می گوید ولکن مقتضای روایات مستفیضه که بعضی از آنها سند صحیح هم دارد خصوص ائمه علیهم السلام است. ✔️ ما عرض میکنيم: 1⃣ این که سیاق علمای اهل کتاب باشد را قبول نداریم از جهت شان نزول هم چنین چیزی نیست هیچ روایتی هم بر این نداریم . 2⃣ برای فهم قرآن حتما باید به روایات مراجعه کرد و بدون روایت نمی شود آیه را معنا کرد، بله اگر ذیل آیه حدیثی نبود به همان ظهوری که مردم می فهمند عمل می کنیم. 3⃣ روایات ذیل آیه شریفه که می گوید نحن اهل الذکر تواتر دارد نه استفاضه (مثلا مرحوم بحرانی در البرهان حدود سی روایت نقل می کند) و بعضی از آنها به صراحت نفی می کند اهل الذکر بودن علماى اهل کتاب را. 4⃣ این که کسی بگوید این روایات تاویل و بطن قرآن است غلط است در بعضی از این روایات ائمه علیهم السلام همین معنا را به مامون و علمای اهل سنت توضیح دادند معنا ندارد که به بطن قرآن بر آنها احتجاج كنند. 5⃣ اگر فرض کنیم که القرآن یفسر بعضه بعضا باز هم اهل الذکر ائمه علیهم السلام هستند چون قرآن پیامبر صلی الله علیه و آله را ذکر معرفی کرده است در بعضی از روایات هم همین را دارد که از الذکر محمد و نحن اهله صلی الله علیه و آله. 6⃣ قرینه عقلیه ای هم نداریم که مراد علمای اهل کتاب باشد مگر چه مشکلی دارد که به كفار بگوید برويد از مثلا مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام بپرسید علم و اطلاع او را که قبول دارید(در بعض روایات هست که شان نزول آیه قضیه سوال و جواب یک یهودی از امیرالمومنین در زمان خود پیامبر است) و بلکه اصلا قرینه عقلیه برخلاف داریم معنا ندارد که شرع مردم را ارجاع به دشمن بدهد چنانچه صریح بعض همین روایات است. 7⃣پس به حسب خود قرآن و روایات متواتره و قرینه عقلیه مراد از اهل الذکر فقط ائمه هدی علیهم السلام هستند و هیچ گونه تطبیقی هم بر علمای اهل کتاب ندارد. 📚 خارج اصول جلسه هفتاد و يكم، ٢٤/ ١٠/ ١٤٠٢ تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام صلوات🌹 عضو شوید👇👇👇 🌹کانال محمد🌹 https://eitaa.com/mohammadarabshahe