♦️ نیاز به بازتعریف کامل بزرگان و مفاخر ایران در ذهن جامعه و قشر جدیدی که به لطف کم کاری های فرهنگی و جنگ روانی دشمنان به صفوف مخالفین اسلام و مسلمین پیوسته اند، کاملا حس می شود. قشری که به حافظیه رفته اند و از مخالفت با قرآن دم می زنند ! غافل از اینکه مفاهیم و ارزش هایی که در شعر خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی به کار رفته اساسا ارتباط مستقیمی با بیانات قرآنی دارد و اساسا حضورشان در آن محل و یا دانسته هایشان کاملا پارادوکسیکال است. ♦️ می توان ساعت ها از این صحبت کرد که حافظ چه ابیاتی را در رابطه با چه سوره هایی از قرآن سروده است. تلمیحات قرآنی در اشعار حافظ آن قدر زیاد است که گریزی از آن نیست. فی المجلس، به ذکر دو مثال در این رابطه بسنده می کنیم : آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه ی فال به نام منِ دیوانه زدند اشاره به آیه ی 73 سوره ی احزاب دارد که می فرماید: «إنّا عَرَضنا الامانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَالأرضِ وَالجِبالِ فأبَینَ أن یَحمِلنَها وَأَشفَقنَ مِنها وَحَمَلَها الإنسان إنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا» (به درستی که ما عرضه کردیم امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها پس ابا نمودند که بردارند آن را و ترسیدند از آن و برداشتش انسان به درستی که باشد او ستمکار و نادان). شب وصلست و طی شد نامه ی هَجر سلامٌ فیه حتّی مطلع الفجر که اشاره مستقیم به آیه ی 5 سوره ی قدر دارد که می فرماید: «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطلعِ الفَجرِ» (و سلامتی در آن شب است تا طلوع صبح). ✍🏻 قاف 🆔 @mohaverat1