▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۲) 🔳🍃فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ 🔘 در این فراز شریف به فضيلت اخوت حضرت علی علیه السلام با رسول الله صلي الله عليه و آله اشاره شده است. 🖋 واژه‌شناسان، اخوّت مصدر «اخ» را به‌معنای برادری نسبی یا دینی و دوستی و مصاحبت دانسته‌اند. ▪️در برخی  دیگر از آیات، اخوت به‌معنای برادری دینی و اسلامی آمده است. چنان‌که مؤمنان را برادران یک‌دیگر می دانند. ➖واژه «اخ» و مشتقّات آن به‌صورت‌های مفرد، تثنیه و جمع۹۶ بار در قرآن آمده است.  ✨«اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ»  (سوره مباركه حجرات، آیه۱۰) و پیوند میانشان را نه پیوند نسبی یا اعتباری، بلکه پیوندی قلبی خوانده است:«و‌اَلَّفَ بَینَ قُلوبِهِم» ؛ که با صرف تمام سرمایه‌های زمین، دست‌یافتنی نیست: ✨ «لَو اَنفَقتَ ما فِی الاَرضِ جَمیعًا ما اَلَّفتَ بَینَ قُلوبِهِم» (۱) (سوره مبارکه انفال، آیه۶۳)   🖋 اخوت در آيه شريفه ذيل به‌صورت نعمت الهی یاد‌ شده است: ✨ «واذکُروا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءً فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَاَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ اِخونًا» (۲) (سوره مبارکه آل‌عمران، آیه۱۰۳) ✔️ و این برادری ایمانی است که در آخرت نیز تداوم دارد: ✨«اِخونًا عَلی سُرُر مُتَقبِلین» در حالى كه همه برابرند، و بر تختها رو به روى يكديگر قرار دارند. (سوره مبارکه حجر؛ آیه ۴۷) ✍ در احادیث به جنبه‌های گوناگون «برادری دینی» اشاره شده است، از جمله این‌که برادری دینی از هر پیوند نَسَبی و خویشاوندی پایدارتر است، و گسستن آن نکوهیده ميباشد. 📓 غررالحکم و درر الکلم، ج۱، ص۱۰۰و ص۳۸۳ 📓بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۶۸ ✅ «عقد اخوت» بر اساس بسیاری از روایات، پیامبر اسلام (صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) میان هر دو تن از صحابه خود پیوند برادری برقرار کرد که در تاریخ اسلام با نام «مؤاخاة» شناخته می‌شود. برخی از منابع شیعی این کار را پس از نزول آیه ۱۰ سوره حجرات دانسته‌اند. امّا بنابر گزارش‌های دیگر مؤاخاة دوبار انجام شده است؛ بار نخست، پیش از هجرت و در میان مسلمانان مکّه و بار دوم در نخستین ماههای پس از هجرت، میان مهاجرین و انصار.   📓بحارالانوار، ج۳۸، ص۳۴۰.  📓البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۰۸  ➖ پس از هجرت رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و اله) به مدینه، آن حضرت خطاب به مهاجرین و انصار فرمودند: «تآخوا في‏ اللّه‏ أخوين‏». به این ترتیب ميان مسلمین مؤاخاة برقرار نمودند. ☑️ این پیمان اخوت دینی بین اصحاب بر اساس منزلت آنان و تناسب آنها با یکدیگر بود؛ ⚜ «آخَى بَيْنَ أَصْحَابِهِ أَجْمَعِهِمْ عَلَى قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ» و «كَانَ يُؤَاخِي بَيْنَ الرَّجُلِ وَ نَظِيرِهِ». ▪️از جمله در این پیمان ابوبکر و عمر (علیهما اللعنه)، عثمان و عبدالرحمن (علیهما اللعنه) با یکدیگر برادر شدند.  ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ (۱) ✨ وَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡۚ لَوۡ أَنفَقۡتَ مَا فِي ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعٗا مَّآ أَلَّفۡتَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّهُۥ عَزِيزٌ حَكِيمٞ و دلهاى آنها را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمين است صرف مى كردى كه ميان دلهاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد! او توانا و حكيم است! (۲)✨ وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءٗ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦٓ إِخۡوَٰنٗا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٖ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡهَاۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدُونَ و همگى به ريسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسيلۀ وحدت]، چنگ زنيد، و پراكنده نشويد! و نعمت (بزرگِ ) خدا را بر خود، به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شديد! و شما بر لبِ حفره اى از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را براى شما آشكار مى سازد؛ شايد پذيراى هدايت شويد. ۲۷ ▫️▪️▫️▪️