▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت هشتم (۲) 🔳🍃 فما کانَتْ اِلاّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِی الْحَسَنِ قَدْاَقْبَلَ وَ قالَ السَّلامُ عَلَیک یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا قُرَّةَ عَینی وَثَمَرَةَ فُؤ ادی فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک راَّئِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَدْخُلَ مَعَک تَحْتَ الْکساَّءِ فَقالَ وَعَلَیک السَّلامُ یا وَلَدی وَیاصاحِبَ حَوْضی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکساَّءِ ✍ در ادامه فراز به بررسی عبارات "قرة عین" و "ثمرة فؤاد" خواهیم پرداخت: 🖋 قرَّة العَيْن : ما يصادف المرء به سرورًا فلا تطمح العين إلى ما سواه «هر چه که سبب سرور و خوشحالی انسان شود، به گونه ای که چشم هیچ چیز دیگری را نمی خواهد» ➖ هو قرَّة عين أمّه : سرورها وسكونها ، مَا يُسَرُّ بِهِ الإِنْسَانُ وَيَرْتَاحُ لَهُ «او چشم روشنی مادرش است، یعنی سبب خوشحالی و آرامش اوست.» ☑️ ابناء و ذریات حضرت زهرا عليهاالسلام در روایات تعبیر به قرة عين (مايه ي روشني چشم) شده اند:و الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً ﴿ و آنان كه مى گويند: پروردگارا! ما را از سوى همسران و فرزندانمان خوشدلى و خوشحالى بخش، و ما را پيشواى پرهيزكاران قرار ده﴾ (سوره فرقان،‌آیه ۷۴) ⚜ أنَّ «أَزْواجِنا» خَدِيجَةُ وَ ذُرِّيَّاتِنا فَاطِمَةُ سلام الله علیها «وَ قُرَّةَ أَعْيُنٍ‏» الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ  عليهماالسلام «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً» عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام‏  « منظور از  أَزْواجِنا [همسران‌ ما] حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، و مقصود از  ذُرِّیَّاتِنا [فرزندان ما]، حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، منظور از قُرَّةَ أَعْیُنٍ [چشم روشنی] حسن و حسین (علیهما‌السّلام) و مقصود از وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً [ما را پيشوايى براى پرهيزگاران گردان] علیّ‌بن‌ابی‌طالب عليه السلام است.» 📓تفسير القمي ج۲ ص۱۱۷ 📓بحار الأنوار ج ۲۴ ص۱۳۴ 🖋الثَّمَرُ : حَمْلُ الشَّجَرِ وأَنواع المال والولد : ثَمَرَةُ القلب وفي الحديث : إِذا مات ولد العبد، قال الله تعالى لملائكته : قبضتم ثَمَرَةَ فُؤَاده ، فيقولون : نعم ؛ قيل للولد ثمرة لأَن الثمرة ما ينتجه الشجر والولد ينتجه الأَب  «به میوه درخت، ثمر می‌گویند و ثمره قلب (میوه دل)، فرزند است. در حدیث وارد شده که چون فرزند بنده ای از دنیا می رود، خداوند به ملائکه می گوید: میوه دلش را از او گرفتید.» ☑️ ابناء و ذریات حضرت زهرا عليهاالسلام در روایات تعبیر به ثمرة فؤاد شده اند: ⚜ عن رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله، أنّه قال: فَاطِمَةُ عليهاالسلام مُهْجَةُ قَلْبِي وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِي وَ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام مِنْ وُلْدِهَا أُمَنَاءُ رَبِّي وَ حَبْلُهُ الْمَمْدُودُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِه ‏مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ هَوَى‏. _ فاطمه (علیها السلام) مايه آرامش دل من است و دو فرزندش ميوه دلم و شوهرش نور چشمم و پيشوايان از فرزندان او امناى پروردگار و ريسمان متصل بين خدا و خلقند هر كه چنگ بآنها زند نجات مى‌يابد و هر كه تخلف ورزند بيچاره است. 📓عوالم العلوم ج ۱۱ , ص ۱۱۶ 📓بحار الأنوار ج ۲۳، ص ۱۱۰ ⚜ يا قَوْمِ إِنِّي مُخَلِّفٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ؛ كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي عليهم السلام وَ أَرُومَتِي وَ مِزَاجَ مَائِي وَ ثَمَرَةَ فُؤَادِي وَ مُهْجَتِي لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ. _ همانا من در بين شما دو چيز گرانبها (ثقلين) را به جاى گذاردم: كتاب خدا و عترتم-اهل بيتم-نهاد و اصلم و ميوۀ زندگيم، و اين دو از من جدا نگردند تا در حوض بر من در آيند. 📓بحار الانوار ج ۴۴،ص ۲۸۴ ▪️۱۳ ▫️▪️▫️▪️