﷽ 📍 جواب امام هفتم(ع)در مورد سؤال شقی و سعید در شکم مادر!❗️ 📌گاهی تحت عنوان روایتی مسئلۀ سعادت و شقاوت را مطرح می کنند. روایت را می خوانم و جواب سؤالات را هم از روایت می دهم. روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. 📌 ابن ابی عمیر که مرد ملّایی است، می گوید: «قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (ع) عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ من از امام هفتم(ع) در مورد این فرمایش پیغمبراکرم(ص) سؤال کردم که فرموده است: «الشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ»؛ 📌شقی، کسی است که در شکم مادرش شقی بوده و سعید هم کسی است که در شکم مادرش سعید بوده است. خوب دقّت کنید؛ زیرا یک عدّه از مفهوم این روایت سوء استفاده کردند. حضرت چقدر زیبا در جواب می فرماید: «الشَّقِيُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِيَاءِ وَ السَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ السُّعَدَاءِ»1️⃣؛ 📌شقی؛ یعنی آن کسی که خدا می داند که اعمال بد انجام می دهد و سعید هم کسی است که خدا می داند که اعمال خوب را انجام می دهد. معلوم می شود عمل است که سعادت ساز یا شقاوت ساز است و این ها همان بحث هایی است که در گذشته گفته ام. امّا خدا می داند که چه کسی عمل خوب انجام می دهد و چه کسی عمل بد انجام می دهد. 📌 آیا علم خدا به انجام عمل بد، معنایش این است که خدا او را شقی کرده است؟ مثل این است که بگوییم: چون معلّم می داند این دانش آموز در پایان سال مردود می شود، پس علم او موجب مردود شدن دانش آموز شده است. 📌 یا چون مؤسّس این مدرسه می داند که بعضی از دانش آموزان بازیگوشی می کنند و درس نمی خوانند؛ پس سبب بی سوادی و مردود شدن آنان علم این آقاست. این، تصوّر خیلی، اشتباه است. چقدر زیبا امام موسی بن جعفر(ع) جواب داده است که خدا بر خوب یا بدِ عمل کردنِ بندگانش آگاه است، امّا معنایش سلب اختیار از بندگان نیست. 1️⃣ بحار الأنوار، ج5، ص 157 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani