✔️مناظرات و گفتگوهای امام رضا(ع) 🔘فضيلت اهل بيت (ع) مأمون عباسى در يكى از جلسات علمى خويش كه در دربار حكومتى و با حضور دانشمندان برجسته اديان و مذاهب و ارباب نحله هاى مختلف تشكيل شده بود از امام رضا (ع) پرسيد: آيا ميتوانيد فضيلت و برترى عترت رسول الله (ص) را بر ساير مردم از كتاب محكم الهى به طور واضح بيان كنيد؟! فرمود: بلى. - در كجاى قرآن بيان شده است‌؟ حضرت رضا (ع) بعد از شمارش آياتى در اين زمينه فرمود: اما هفتمين آيه اين است: ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما؛ (احزاب: 56)؛ خداوند و فرشتگان او بر پيامبر (ص) درود مى فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده ايد بر او درود فرستيد و سلام گوئيد و كاملا تسليم فرمان او باشيد. مسلمانان گفتند: يا رسول الله! ما معنى تسليم را فهميديم كه بايد تسليم فرمان شما باشيم، اما چگونه صلوات بگوئيم. پيامبر (ص) فرمود، بگوئيد: اللهم صلى على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم و آل ابراهيم، انك حميد مجيد» سپس امام رضا (ع) خطاب به حاضرين مجلس فرمود: آيا در اين سخن خلافى هست‌؟ گفتند: نه. در اين هنگام مأمون گفت: اين سخن اجماعى است و هيچ اختلافى در ميان امت اسلام نيست آيا در مورد آل و فضيلت آل محمد (ص)، سخنى واضح تر و صريح تر ميتوانيد از قرآن بيان كنيد؟ حضرت رضا (ع) فرمود: بلى، شما به من بگوئيد، آيه ى شريفه ى: يس و القرآن الحكيم، انك لمن المرسلين على صراط‍‌ مستقيم؛ يس! سوگند به قرآن حكيم كه تو قطعا از رسولان خداوندى و بر راهى مستقيم قرار دارى. مقصود از «يس» چيست‌؟ دانشمندان مجلس گفتند: معنى يس، محمد (ص) است و كسى در آن شكى ندارد». امام ع فرمود: در اين آيه خداوند متعال بر محمد و آل محمد فضيلتى عطا كرده است و كسى را ياراى درك حقيقت آن نيست مگر از راه تعقل و انديشه، براى اينكه خداوند متعال در كتاب مقدس خويش، به غير از انبياء (ع) بر هيچ كس سلام و درود نفرستاده و فرمود: "سلام على نوح فى العالمين" ؛ «سلام على ابراهيم» ؛ و «سلام على موسى و هارون» و در هيچ جاى قرآن نفرمود: سلام على آل نوح و سلام على آل ابراهيم و سلام على آل موسى و آل هارون. فقط‍‌ فرمود: " سلام على آل يس؛" يعنى آل محمد. مأمون بعد از شنيدن اين بيان عالى و استدلال قرآنى، خطاب به حاضرين مجلس گفت: اكنون فهميدم كه شرح اين آيات و بيان آنها، در نزد معدن نبوت و اهل بيت پيامبر (ص) مى باشد. 📓عيون اخبار الرضا (ع)، ج 1 ص 185، تفسير صافى، ج 4 ص 124 - @mola_amiralmomenin_as