▪️مقصود از شجره، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است که نسب ایشان دربنی هاشم، استوار است. تنه آن درخت، علی (علیه السلام) است و شاخه آن فاطمه (سلام الله علیها) است و ثمراتش امامان از فرزندان علی و فاطمة (علیهم السلام) می‌باشند و نیز فرمودند: ▫️...وَ عُنْصُرُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ (۲) ▪️عنصر و جوهره ی آن شجرة، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هستند ▫️..وَ ثَمَرُهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ [عَلَيْهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ التَّحِيَّةُ وَ الْإِكْرَامُ‏] فَإِنَّهَا شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ (۳) ▪️ثمرات آن امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) هستند چرا که ایشان شجرة‌ نبوت می باشند ◀️مطابق احادیث شریف، حضرت ام الائمة و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) عنصر یعنی «اصل و ریشه آن حسب و نسب شجره نبوی» هستند و ثمرات این شجرة، وجود مبارک حسنین (علیهم السلام) می باشند. به عبارت دیگر، حسب و نسب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) از حضرت کوثر (علیها السلام) که عنصر شجره محمدی هستند، به کثرت رسیده است و اولین ثمره آن ، وجود مبارک حضرت السید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) می باشند. 🖋 بنابراین از دلالات «ثمر» در این شریفه، شأن «سید السادات» بودن حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. اولین ثمر از ثمرات شجرة طیبة محمدی (علیهم السلام) که با ظهورشان سر منشأ سادات گردیده و موجب ظهور نسل ذراری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و تکثر نسل سادت در عالَم شده اند، حضرت السید السبط الاکبر حسن المجتبی (علیه السلام) می باشند که وارث سیادت محمدی (صلوات الله علیه) هستند. ➖چنانکه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) بر این شأن سبط اکبرشان تأکید فرمودند:إنَّ ابْنِي هَذَا سَيِّدِ (۳) ➖و نیز حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) آن هنگام که در اواخر عمر شریف رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) از حضرتشان درخواست نمودند که چیزی از جانب خود به حسنین (علیهم اسلام) به ارث دهند، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: أمَّا اَلْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۴): شکوه و بزرگی و سیادتم را به حسن (علیه السلام) میدهم. 🖋لذا اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه (علیه السلام) هستند که اولین ثمر از ثمرات شجرة طیبة محمدی (صلوات الله علیه) می باشند. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۳۶۹؛ البرهان في تفسير القرآن، ج۳ ص۲۹۷ (۲). تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۲۴۶ (۳). تفسير فرات الكوفي، ص: ۳۹۵ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج۱ ؛ ص۴۰۶ (۴).بحارالأنوار، ج۴۳ ص۲۹۸ 🆔https://eitaa.com/momenat_tf