#گزین_گویه_فلسفی_5
⭕ موانع
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-1
1⃣ به جز بخش قلیلی از اساتید فلسفه، غالب فلاسفه در دوران معاصر از نحله های گوناگون، پیگیر دغدغه امتداد عملی فلسفه اسلامی هستند. از فعالیت های ایشان (
#مکتب_قم) چنین برمی آید که این امتداد عملی را نیز در موضوعات
#علوم_انسانی جستجو می کنند.
2⃣ معنای امتداد عملی فلسفه اسلامی این است که؛ اصول و قواعد فلسفی که ویژگی «کلیت» دارند، متنزل در مفاهیم علمی شوند که ویژگی برجسته آنها «تعین یابی» در حدود و قواره های موضوعات عینی است. یعنی آن مفاهیمی که به دلیل کلیت بنیادین، از «تجرد عقلانی» برخوردارند - ما لم یصر ریاضیاً أو طبیعیاً- باید تنزل یافته و در لباس مفاهیمی درآیند که کمیت و کیفیت - متکمم و متکیف- برمی دارند.
3⃣ به عنوان مثال؛ نمی توان با استفاده از اصل کلی «اصالت الوجود» درباره موضوع «جامعه» سخن گفت و بحث نمود. چرا که در مرتبه این قاعده «مطلق» حیثیت اصیل هر موجودی همان وجود آن است و تمام موجودات ذیل اصالت وجود به وحدت می رسند. بنابراین نیاز به مفاهیمی است که، مبتنی بر اصالت الوجود، درباره «وجود مقید جامعه» بحث نمایند و مرزهای این وجود را از سایر وجودهای مقید مانند «نفس انسانی» روشن سازند.
🔚 حال سؤال این است که، آیا تنزل از مفاهیم کلی فلسفی به مفاهیم متعین علمی و یا تقیید مفاهیم مطلقه فلسفی - که همان امتداد عملی فلسفه اسلامی است- صورت یافته است؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/613