بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین جهت شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و ارواح مومنین و مومنات، علی الخصوص والدین و سایر ذوی الحقوق صلوات! بنده هم شهادت امام یازدهم شیعیان، ابوالمهدی، حضرت امام حسن عسکری خدمت شما تسلیت میگم. خیلی حرف ها تو ذهنم برای امشب آماده کرده بودم که عرض کنم و از فضائل و اندیشه های امام یازدهم صحبت کنیم. اما به نظرم رسید درباره موجی که چند روز هم درباره چند همسری و این مسائل راه افتاده خدمت شما نکاتی را عرض کنم: 🔹نکته اول: صیغه یا همون عقد موقت و یا چند همسری در نگاه اول، ممکنه برای بعضی ها از شیرینی و جذابیت خاصی برخوردار باشه و برای توجیهش از بسیاری از آیات و روایات و اجتماع و این ور و اون ور دلیل قطار هم بچینن! و ممکن برای عده ای هم اینقدر زشت و قبیح باشه که حتی حواسشون نباشه و هر چی از دهنشون درمیاد بگن و حتی خدایی نکرده به آیات و روایات و بزرگان هم توهین آشکار بکنن و ... پس نمیشه و صلاح نیست که باهاش احساسی و یا سطح پایین نگاه کنیم و هر چی از ذهنمون گذشت، به زبون بیاریم. چون الان هم به راحتی به زبان آوردنش تبعات داره و هم به راحتی رد کردنش! من معتقدم که این از جمله مسائلی بود که ما در این چهل سال، فرصت داشتیم که درست و متین مطرحش کنیم تا دیگه نه مستمسک سیاسی یه مشت آدم لا حول ولا قرار بگیره و نه بیفته تو دست عده ای که دنبال سوتی و نقطه ضعف از اسلام و اهل بیت و علما و تاریخ هستند و نه یه عده ای دیگه جوری بشینن تو تلوزیون بدون هیچ پیش فرض و فرهنگ سازی، از چند همسری دفاع کنند که یهو همه شوکه بشن و گارد بگیرند! پس نتیجه اول اینکه: کسی اجازه نیست بدون اطلاعات دقیق، درباره یک فرع فقهی و علمی اظهار نظر کارنشناسانه بکنه! ما حتی دفاع ضعیف از این مسئله را هم به نفع اسلام نمیدونیم! بلکه باید دستمون پر باشه که بتونیم پست بذاریم و درباره اصل مسئله شرعی و یا تبعاتش حرف بزنیم! 🔹نکته دوم: قاعده و جمله معروف «حلال محمد، حلال است تا روز قیامت و حرام محمد حرام است تا روز قیامت» را بارها از منبرها شنیدید. کاملا هم درسته و جای هیچ تردیدی نیست. اما همین حرام و حلال، شرایطی داره که حتی اگر به مرحله احکام ثانوی و شرایط خاص حکومتی و اجتماعی نرسیم، بازم دقت داره و نمیشه برای همه چیز استعمال کرد! پس اگر شرایط تغییر کنه، حکم هم تغییر میکنه و تکلیفی که به عهده مکلف وجود داره، با تغییر شرایط، عوض خواهد شد. از جمله شرایطی که سبب میشه همین صورت مسئله «چند همسری» و یا «ازدواج موقت» تغییر کنه و محتاج دقت از طرف مکلف باشه، حداقل پنج شرط عرفی و وجدانی است که با اندک مراجعه به نفس و عقل سلیم، میشه فهمید که برای تک به تک ما چه حکمی پیدا میکنه: 1. سبب تنوع طلبی نشه: یکی یکی یکی سراغ زن و ناموس مردم نرفتن که جای خود داره! حتی دلمون هم نخواد! 2. سبب به چشم خریدار به نوامیس مردم نگاه کردن نشه: اینکه با چشم هرزه، بگیم کاش این جور میشد و یا کاش با این بودم، عین بیمار دلی و مسمومیت فکری است که نیاز به درمان داره! و درمانش هم صیغه و چند همسری نیست! 3. بدونیم که با این کار، علاوه بر ارضا، اشباع هم صورت میگیره و نفس آدم قانع میشه: قناعت نفس از خودداری به تعدی و دست دارازی به نوامیس مردم، اگر با همسر حلال و سالم اول صورت نگیره، با دومی و سومی و ... هم بعید است که صورت بگیره! 4. توان رعایت حقوق و عدالت وجود داشته باشه: از تکالیفمون درباره همسر اول ذره ای کم نذاریم. البته اگر همسر اول فقط به این فکر کنه که الان که پیش من نیست، پیش یکی هست که داره چیزایی که من با عشق در اختیارش میذاشتم، اون با شهوت، از یکی دیگه تمنا میکنه، بزرگترین اتفاق منفی و زمینه اتفاقات بد بعدی را فراهم میکنه! (بعدش نشینیم بگیم غیرت زن بد هست و اصلا زن چیکاره است و ...! فقط با این حرفها داریم عزیزانمون را از اسلام زده میکنیم و الکی توجیهش میکنیم.) 5. بدونیم که وابسته نمیشیم و کسی هم الکی وابسته خودمون نمیکنیم و اگر به هر دلیلی، رابطه قطع شد، دنبال جایگزین و یکی بهتر از قبلی نباشیم! اصطلاحا اعتیاد به بیماری رابطه پیدا نکنیم! خب این شرایط حداقلی این ماجرا! پس یه حدو حدود وجدانی و عرفی وجود داره که باید رعایت بشه و اگر رعایت نشه، زمینه بسیاری از خیانت های پنهان و آشکار را با دست خودش وارد زندگیش کرده!