🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۳ یک وقت کسی از جنگ برای گشورگشایی کناره می گیرد و اظهار انزجار می کند ، ولی یک وقت کسی در دفاع کوتاه می آید و دفاع نمی کند ؛ لذا حضرت در جمله بعد می فرمایند ↙️ ✨مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لاَ اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ ✨ 🔸ترجمه : کسی که شما را فراخوان می کند ، توفیق نمی یابد و کسی که بر شما فشار آورد ، دلش آرام نمی گیرد و استراحت پیدا نمی کند . 🔸معنی واژگان : ¤ عزّت : غلبه ، موفقیت ⭕️ توضیحات تکمیلی : یعنی اگر کسی بیاید با شما مردم کوفه سخن بگوید و شما را به جنگ با دشمنتان دعوت کند ، فایده ای ندارد ( شما پاسخ مثبت نمی دهید) و اگر کسی بخواهد به زور شما را به میدان بفرستد ، آن هم سودی نمی بخشد. حضرت امیر علیه‌السلام می دانستند که این مردم را می شود به شکل خاصی اصلاح کرد و آن سه حالت بود 👇👇👇 حالت اول ⏪ مردم را دعوت کنند به دفاع از خودشان در برابر دشمنشان ( بی پاسخ می ماندند) حالت دوم ⏪ مردم را تهدید کنند ( مثلاً اگر به میدان نروید سهمه شما از بیت المال قطع می شود) شاید با این کار مردم به میدان می رفتند ؛ ولی احتمال یک خطر ⚠️ بود 👈 چون از این طرف تهدید مالی شده بودند ، ممکن بود معاویه از آنطرف آنان را بفریبد و به سمت خود بکشاند .( برای همین می فرمایند کسی که به زور شما را بفرستد ، قلبش آرام نمی گیرد) حالت سوم ⏪ اگر کسی اطاعت نمی کرد گردنش را می زدند ؛ به دلیل تخلف از فرمان فرمانده کل قوا و برای هرکسی را هم که به میدان می رفت جاسوسی قرار می دادند (این کار حتماً جواب می داد که حضرت اهل این کار نبودند ) بله جواب می داد ولی مقام ولایت ، رحمت و انسانیت از بین می رفت . 📌چنانچه جای دیگر در خطبه ۶۹ نهج البلاغه ، امیرالمؤمنین می فرمایند : ( انّی لَعالِم بما یصلحکم و یقیم اوَدکم وَ لَكِنِّي لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي ) من می دانم که چه چیز شما را اصلاح می کند و این کژی را راست کنم.( باشمشیر ) ولی نظر من این نیست که شما را اصلاح کنم و خودم را خراب کنم . 🔻مگر ابن زیاد این‌کار را نکرد⁉️ او وقتی وارد بصره شد در ماجرای عاشورا ، یک تعدادی از همراهانش را بیرون مسجد گذاشت و تعدادی را با خودش داخل مسجد برد و به آنها گفت وقتی من حرفهایم را زدم و مردم مخالفت کردند ؛ به محض اینکه اشاره کردم به جان مردم افتاده و آنها را بکشید و اگر کسی خواست بگریزد بیرون مسجد سر از بدنش جدا کنید . با این کار مردم بصره مطیع محض شدند . 🎇🌿🌹🌿🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۹ # جلسه ۷۳ # بخش ۴ ✨أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التَّطْوِيلَ دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ. ✨ 🔸ترجمه : امور واهی را بهانه می کنید ( آماده دفاع از کیان خود نمی شوید ) و همچون بدهکاری که در ادای دِین خود سستی کرده و عذر می آورد ، از من برای جهاد مهلت می طلبید . 🔸معنی واژگان : ¤ اعالیل : جمع اُعلوله یعنی اموری که انسان بیهوده بهانه می کند / عذرآوری های بیهوده ¤ اضالیل : جمع اُضلوله یعنی اموری که سبب انحراف و گمراهی می شود . ¤ تطویل : مهلت خواستن ¤ ذی الدین : بدهکار ¤ مطول : کسی که بدهی اش را به طول انداخته ⭕️ توضیحات تکمیلی : بهانه جویی می کنید . می گویید سرد است نمی شود ، گرم است نمی شود ، الآن خسته ایم تازه از جنگ آمده ایم و ... 📖 قرآن کریم خطاب به منافقان زمان پیامبر و کسانی که در جنگ سستی می کردند ، در سوره مبارکه توبه می فرماید : 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ 💢 ( توبه : ۳۸) (در این آیه قرآن علت سستی مردم در جهاد معلوم شده است ) ای کسانی که اظهار ایمان می کنید ، درد شما چیست ؟! وقتی به شما می گویند کوچ کنید برای جهاد ، بدنتان سنگینی می کند ( به زمین می چسبید) نکند دلتان زندگی دنیا را می خواهد ؟ دنیای نقد را می طلبید و آخرت را نمی طلبید ؟! متاع دنیا در برابر متاع آخرت قلیل است. 📌کسی که دنیا را نقد بداند و آخرت را نسیه ، پس به دنبال دنیا می رود . چون قابل دسترسی است . انسان چیزی که نقد است را می خواهد ؛ چون چیزی که نسیه است دسترسی به آن دشوار است . چکارکنیم‌که‌دنیارابرآخرت‌ترجیح‌ندهیم ❓ رمز آن این است که آخرت را هم نقد بدانیم . (توجه شود) 👆👆👆 کسی به دنبال آخرت می رود که آن را نقد بداند وحتی نقد بودن آن را ببیند . دریافت های آن را احساس کند ( در آخرت چیزی بدست آورد) نه اینکه فقط بشنود که می گویند در نامه عملت نوشته می شود . انسان وقتی برای آخرت فعالی